ظرفیت های نمایشگاه ایران ساخت چقدر می‌تواند در عملیاتی نمودن برنامه هوشمند جهش اقتصاد زیستی کمک‌کننده باشد؟

گزارش ستاد توسعه زیست فناوری درباره اهمیت و اثرگذاری نمایشگاه ایران ساخت

هر ساله، بخش بزرگی از بودجه وارداتی کشور، به محصولات آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی تخصیص می‌یابد. این در حالیست که طی چند سال اخیر متخصصان ایرانی، توانمندی و دانش خود را در تولید با کیفیت این قبیل محصولات به اثبات رسانده‌اند. با توجه به ظرفیت گسترده فناوری‌های زیستی، بسیاری از کارشناسان معتقدند کشور می‌تواند با استفاده از این فناوری‌ها از وابستگی اقتصادی به نفت رهایی یابد. بدون شک، توسعه هر چه بیشتر این فناوری در کشور، هم در پیشرفت علمی و هم اقتصادی تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

ایجاد زمینه‌ برای ارائه و نمایش این ظرفیت، مهم‌ترین گام جهت رسیدن به هدف ملی جهش اقتصاد زیستی، ورود سرمایه به بازار فناوری، کمک به فناوران جهت فروش محصولاتشان، و همچنین جذب سرمایه و ایجاد ارتباط بین سرمایه گذاران و فناوران است. برگزاری نمایشگاه هایی در داخل کشور به فناوران ایرانی این امکان را خواهد داد تا بتوانند با عرضه دستاوردهای خود به عموم متقاضیان، بازاریابی موثر و کارآمدی داشته و با جذب سرمایه مناسب، فعالیت خود را توسعه دهند.

امسال هم، همچون دوره‌های گذشته، نمایشگاه ایران ساخت، به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به‌منظور کاهش وابستگی آزمایشگاه‌های داخلی به تجهیزات و مواد وارداتی و همچنین استفاده از توانمندی‌های داخلی و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان درزمینه ساخت تجهیزات و تولید مواد آزمایشگاهی، برگزار گردید.

در دهمین دوره نمایشگاه، تعداد 373 شرکت در حوزه هایی همچون تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و صنایع غذایی به ارائه محصولات خود پرداختند و این نمایشگاه توانست زمینه مناسبی جهت فروش محصولات این شرکت‌ها فراهم کند. از جمله محصولات آزمایشگاهی و تجهیزات پزشکی ارائه شده می‌توان به پرینتر سه بعدی، دستگاه PCR، کیت‌های تشخیصی، کیت‌های قند خون، نرم‌افزارهای سلولی و مولکولی، دستگاه MRI، دستگاه اسپکتروفتومتری و ... اشاره نمود.

نمایشگاه ایران ساخت یکی از مهمترین کانال‌های بازاریابی موجود در کشورمان است که از نظر قدرت و بازدهی در بازاریابی، نمونه مشابهی در داخل ندارد. در این نمایشگاه اقداماتی نیز جهت رفع نیازهای صنایع بزرگ صورت گرفته است. لازم به ذکر است که محصولات مذکور، شامل کالاهای مورد نظر در برنامه هوشمندسازی جهش اقتصاد زیستی بوده و میتوانند به میزان 50 درصد در مسیر توسعه اقتصاد زیستی موثر باشد.

یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه، توسعه فناوری و نوآوری در شرکتهای تولیدکننده تجهیزات به جهت جایگزینی با محصولات وارداتی است؛ بدین منظور ابزارهای سیاستی مختلفی در ادوار برگزارشده نمایشگاه طراحی شده و به منصه اجرا رسیده است که می‌توان به مواردی چون: سطح‌بندی تجهیزات عرضه‌شده در نمایشگاه و کاهش تدریجی یارانه حمایتی، تشویق شرکت‌های تولیدکننده به دریافت مجوز دانش‌بنیانی، دریافت گواهی‌نامه استاندارد coc و یا cop برای حداقل یکی از محصولات سطح یک عرضه‌شده در نمایشگاه توسط شرکت، عدم حمایت از یک تجهیز برای سه سال متمادی در نمایشگاه بدون انجام برنامه ارتقا و ... اشاره کرد.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان  ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان  ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZvTv