اختتامیه پنجمین دوره مسابقه ملی و مساله محور رهزیست
مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقه ملی و مساله محور رهزیست، دوشنبه شانزدهم بهمن ماه، با معرفی و تقدیر از تیمهای برگزیده در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقه ملی و مساله محور رهزیست، دوشنبه شانزدهم بهمن ماه، با معرفی و تقدیر از تیمهای برگزیده در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه زیست فناوری، در این مراسم که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور دکتر شقایق حقجوی جوانمرد (رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری واقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری)، دکتر محمدحسین متالهی (دبیر ستاد توسعه زیستفناوری) و رسول محمدقلی (معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان) برگزار شد، تیمهای برگزیده این مسابقه، علاوه بر بهرهمندی از جوایز مادی و معنوی، جهت همکاری بلندمدت به شرکتهای تعریفکننده پروژه، مراکز نوآوری و رشد، معرفی شدند که از این دانشجویان باانگیزه و توانمند تا به ثمر رسیدن ایده آنها و نیز سوقدادن تیم به پایداری و انسجام کافی به منظور تشکیل یک استارتاپ موفق حمایتهای لازم صورت گیرد.
دکتر شقایق حقجوی جوانمرد، ضمن خرسندی از حضور در این مراسم گفت: «بالا بودن سطح علمی، دارا بودن انضباط شخصی، مهارت تیم سازی و مهارت حل مسئله از مهمترین خصوصیات افراد حاضر در این مسابقه و رویداد میباشد.»
وی با بیان اینکه دانشجویان عصر حاضر باید سه خصوصیت مهم داشته باشند گفت: «مدیریت خود اولین خصوصیتی است که هر دانشجو باید آن را در خود پرورش دهد و تا زمانی که یاد نگیریم خودمان را مدیریت کنیم، هرگز نمیتوانیم اتفاقات بیرون از خودمان را مدیریت و رهبری کنیم. انسان برای اینکه یادگیرندگی خود را برای تمام طول عمر خود حفظ کند، باید با خود درنگهایی داشته باشد. مشاهدهگری و یادگیرندگی از دیگر خصوصیاتی است که هر دانشجوی برتر و نخبه باید در خود پرورش دهد.»
ایشان با توجه به این مسئله که دانشجویان برتر و ممتاز این رویداد اولین تجربه تجاریسازی خود را بدست میآورند گفت: «زمانی که ما یک مسئله را پیدا میکنیم و سپس آن مسئله را حل کرده و با حل آن مسئله ارزش خلق میکنیم، در واقع ما درحال پایهریزی یک کسب و کار جدید هستیم.»
دکتر محمدحسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیستفناوری، هم در سخنانی با اشاره به اهداف و دستاوردهای مسابقه ره زیست گفت: «ره زیست مسابقهای است که میخواهد به صنعت اثبات کند که دانشگاه و دانشجویان ما میتوانند در حل مسئله مشارکت کنند و بستر رشد نیروی انسانی ما باشد.» وی، با بیان اینکه «فناوری از جنس دانایی نیست و از جنس توانایی است»، افزود: «وقتی که ما توانایی گرفتن خروجی ارزشمند را داشته باشیم که مسئلهای از مسائل ما حل کند، ما صاحب یک فناوری هستیم و اینکه فقط بدانیم کافی نیست.»
ایشان با اشاره به اهمیت نقش جوانان و فناوران در توسعه پایدار و اقتصاد دانشبنیان، تأکید کرد که حمایت از این طرحها و پروژهها باید فراتر از یک رویداد محدود و به یک فرهنگ در بین صنعت و دانشگاه تبدیل شود.
متالهی ادامه داد: برگزاری چنین مسابقاتی، زمینهساز ایجاد ارتباط مؤثر بین آموزش عالی و بخشهای صنعتی و فناوری است، که این امر به نوبه خود، منجر به توسعه فناوریهای نوین و افزایش نوآوری در کشور میشود.
در ره زیست ۱۴۰۲، تعداد ۱۱ پروژه بعنوان بستر مسابقه تعریف شد که ۱۱۲۰ دانشجوی فعال در قالب ۲۰۶ تیم از سراسر کشور برای حل این ۱۱ چالش به رقابت پرداختند. این تعداد شرکتکننده و تیمهای تشکیل شده نشاندهنده علاقه و توانایی بالای جوانان و فناوران کشور در حل مسائل و چالشهای موجود است و آن ها را به عنوان سرمایههای ارزشمندی برای آیندهسازی و توسعه پایدار کشور مطرح میکند.
بخشی از موضوعات اینپروژهها شامل فناوریهای سبز، انرژیهای تجدیدپذیر، بهداشت و سلامت دیجیتال، و راهکارهای نوآورانه برای مشکلات زیست محیطی بود که هرکدام به نوبه خود نقش مهمی در توسعه پایدار و رفاه جامعه ایفا میکنند.
ارسال به دوستان