گزارش کامل نمایشگاه ایران ساخت

دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه ایران ساخت در تاریخ 19 آذر 1401 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افتتاح و در سالن‌های میلاد (31)، خلیج فارس (40 و 41) با حضور بیش از 100 شرکت در حال برگزاری است.

دهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه ایران ساخت در تاریخ 19 آذر 1401 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران افتتاح و در سالن‌های میلاد (31)، خلیج فارس (40 و 41) با حضور بیش از 100 شرکت در حال برگزاری است.

 

 این نمایشگاه که هر ساله با حضور شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور برگزار می‌شود فرصتی را فراهم می‌کند که نیازمندان صنعت تجهیزات و مواد آزمایشگاهی با تولیدکنندگان این تجهیزات و آخرین فناوری ها و پیشرفت های تولیدکنندگان داخل کشور آشنا شده و بستری را برای مرتفع کردن این نیازها فراهم می‌آورد.

 

تولید تجهیزات آزمایشگاهی در داخل کشور از لحاظ مقرون به صرفه بودن برای مصرف کنندگان، اشتغال زایی و کاهش خروج ارز از کشور طی واردات این تجهیزات از خارج کشور بسیار حائز اهمیت است و تولید این تجهیزات در داخل کشور ارزش افزوده فراوانی را به همراه دارد خصوصا در صنایعی مانند زیست فناوری که تجهیزاتی پیچیده و گران قیمت را شامل می‌شود و واردات این تجهیزات نیز به دلیل تحریم ها و گرانی مواد و تجهیزات این صنعت و مشکلات جهت سرمایه‌گذاری و خرید دانش فنی  تجهیزات این حوزه با مشکلات فراوانی رو به رو است، از این رو حمایت از شرکت و واحد های فناور فعال در این حوزه و سایر حوزه ها علاوه بر صرفه ی اقتصادی، می‌تواند کمکی به ارتقا جایگاه ایران در دنیا به عنوان یک کشور خودکفا و توانمند در صنایع وابسته به تجهیزات این حوزه می باشد.

 

یکی از تجهیزات مهم و پیشرفته حوزه زیست فناوری که به همت فناوران ایرانی به مرحله تولید داخلی رسیده است بیوراکتور می‌باشد که نه تنها توسط شرکتی دانش بنیان بومی سازی شده، بلکه نسبت به نمونه های خارجی از مزیت های بیشتری برخوردار است ازجمله این که بیوراکتورهای تولید داخل برخلاف نمونه‌های فلزی یا شیشه‌ای خارجی نیازی به شست و شو و استریلیزاسیون مخازن ندارند و ضمن کاهش هزینه ها، باعث صرفه جویی در وقت تولید کنندگان می شود. این دست آورد نشان می‌دهد درصورت حمایت از تولیدکنندگان و صیانت از بازار داخلی، فناوران ایرانی توانایی تولید پیشرفته ترین تجهیزات را خواهند داشت.

دولت نیز به منظور حمایت از تولید داخلی، برای خریداران این تجهیزات یارانه 10 تا 50 درصدی در خلال خرید از نمایشگاه درنظر گرفته است به صورتی که برای محصولات سطح اول تا سوم از 10 تا 50 درصد قیمت محصولات خریداری شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی براساس آیین نامه ی سطح بندی، به عنوان یارانه پرداخت خواهد شد. همچنین برای رونق بیشتر بازار شرکت های تولید کننده این محصولات، تسهیلات لیزینگ برای خریداران بخش خصوصی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می‌شود.

در نهایت در این نمایشگاه علاوه بر نمایش محصولات بخشی تحت عنوان جایزه طراحی ایران وجود دارد (که اولین دوره‌ی آن در سال 1400 برگزار شد) با همکاری مرکز طراحی ایران جهت تشویق تولیدکنندگان تجهیزات آزمایشگاهی به استفاده از فرآیند طراحی صنعتی است و محورهای آن شامل تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، تجهیزات کامپیوتری و فناوری اطلاعات، ماشین آلات صنعتی و رباتیک، طراحی فضای نوآوری و فناوری، فناوری های نرم شامل صنایع خلاق آموزش، سرگرمی، صنایع دستی و بسته بندی می‌شود.

نمایشگاه ایران ساخت تا تاریخ 22 آذرماه سال جاری همزمان با بیست و سومین نمایشگاه دست آوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار برقرار خواهد بود.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZuRv