فرصت های نوآورانه در دوران پسا کرونا

کشورهای آمریکا، برزیل، هند، روسیه، پرو به ترتیب بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده اند. بیش از 144 میلیارد دلار خروج سرمایه از بازارهای در حال ظهور بوده است.

ویروس کرونا طی این دو سالی که بر مردم گذشت جهان را با اتفاقاتی عجیب و البته مرگ و میرهایی اسفبار مواجه کرد.  همچنین منجر به تحولات جهانی و تغییرات بزرگی شده که تاثیرات مهمی بر زندگی روزمره شهروندان و همچنین اقتصاد جهانی ایجاد کرده است.

گردشگری در بسیاری از کشورها عملا تعطیل شد و سفرهای بین المللی و داخلی متوقف گردید. باتوجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی در همه گیر بودن این بیماری، این بحران یکی از بدترین بحرانهای جهان است. تاکنون میلیون ها نفر در سراسر جهان به این ویروس متبلا شده اند.

در حال حاضر در بیش از 554  منطقه و کشور در جهان مورد مبتلا به این ویروس مشاهده شده است. در این بین کشورهای آمریکا، برزیل، هند، روسیه، پرو به ترتیب بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده اند. بیش از 144 میلیارد دلار خروج سرمایه از بازارهای در حال ظهور بوده است.

بحران ویروس کرونا تاثیر بسیار زیادی بر صنعت گردشگری گذاشته و درآمد این صنعت در بعضی از مناطق آسیا، اروپا و آمریکای شمالی کاهش صددرصدی داشته است. بحران این ویروس روی الگوها مسافرتی و گردشگری تاثیر گذاشته است. فعالیت­های آینده­ی صنعت گردشگری مبتنی بر گردشگری هوشمند میباشد و این تغییرات باعث میشود که مشاغل این صنعت برای ادامه حیات مجبور به تجدید نظر در طراحی خدمات خود گردند.

طبق بررسی سازمان جهانی گردشگری، کروناویروس با تأثیرات گسترده و غیرقابل پیشبینی، جوامع، اقتصادها و معیشت مردم در سراسر جهان را به خطر انداخته و هشداری در جهت رکود جهانی و از دست رفتن گسترده مشاغل در سراسر جهان است و با توجه به ماهیت بی سابقه و در حال تحول سریع بحران، برآورد تأثیر ویروس کرونا در گردشگری بین المللی بسیار چالش برانگیز است.

اما نکته بسیار جالب این است که دروان پسا کرونا دقیقا دوران طلایی صنعت گردشگری خواهد بود. از آن جا که این نیاز در دوران کرونا به خوبی برآورده نشده است حالا زمان آن است که بعد از تمام شدن دروان اپیدمی این صنعت جان تازه ای بگیرد. شاید در وهله اول این گونه به نظر برسد که سبک زندگی ها تغییر کرده و شاید گردشگری نتواند با قدرت گذشته در سبد تفریحی مردم باشد؛ اما سفر و گردشگری همیشه اتفاقی مهم در جوامع بشری بوده و بی شک پر نمود ترین اثر کرونا کم شدن همین سفرها بوده است. به همین دلیل تشنگی مردم برای داشتن سفری خوب و مطمئن می تواند یکی از جذاب ترین فرصت های دوران پسا کرونا برای صنعت گردشگری باشد. هوشمند سازی گردشگری یکی از راه های تزریق نوآوری به این صنعت در دوران بعد از اپیدمی است. خیلی از استارت آپ ها و تیم های کسب و کار نوپا در حال حاضر مشغول به فعالیت روی پروژه های هوشمند سازی گردشگری هستند. بی شک این گروه های نوآورانه می توانند سود خوبی از این راه به دست بیاروند.

یکی دیگر از فرصت های ناب دوران پسا کرونا رونق گرفتن دوباره کافه ها است. تعطیلی بیش از 40 درصد کافه های شهر تهران نشان داد این ویروس چگونه می تواند آثار تخریبی خطرناکی داشته باشد. اما در دوران پسا کرونا قطعا کافه ها می توانند دوباره با تبلیغاتی درست و موثر، مخاطبان خود را به دست بیاورند و به آن ها بهانه ای بدهند تا دوباره در کافه ها زمان خودشان را سپری کنند. به نظر می رسد سود این گروه بعد از تمام شدن اپیدمی خیلی بالا خواهد بود. حالا زمان آن است که نوآوری بتواند این رونق را جدی تر کند. یکی از نوآوری های جذاب در بحث کافه ها، موضوع زنجیره تامین یکپارچه است. شاید به خاطر کوید 19 این موضوع اتفاق نیفتاد. اما بدون شک در دوران پسا کرونا شاهد کسب و کارهای نوآورانه زنجیره تامین یکپارچه کافه ها خواهیم بود. اتفاقی که اکنون در فرانسه و خیلی دیگر از کشورهای اروپایی در حال رخ دادن است و می تواند در ایران نیز به عنوان یک فرصت جذاب شناخته شود.

بدون شک هنر و سینما یکی از نمودهای خلاقیت است و به قول جان لستر ساختن هر فیلم یک نوآوری محسوب می شود. یکی  فرصت های طلایی، باز شدن سینماها است. رونق گرفتن دوباره کسب و کارهایی که به سینماها مربوط هستند. پردیس های سینمایی تهران در دوران کرونا کاملا با شکست مواجه شدند. خیلی از فیلم هایی که در جشنواره فجر سال 97 جایزه گرفته بودند و در آن سال اکران محدود جشنواره ای داشتند نتوانستند حتی تا همین امسال اکران عمومی داشته باشند. خیلی پروژه های سینمایی متوقف شد و سریال های شبکه نمایش خانگی با اقبال بیشتری چه از سمت مخاطبان و چه سرمایه گذاران مواجه شد. این نشان می دهد سینماها و فیلم های سینمایی بدترین دوران تاریخی خود را سپری کردند. حالا در دوران پسا کرونا زمان این هست تا دوباره این صنعت جان تازه ای بگیرد. کسب و کارهای مربوطه به این صنعت دوباره به این عرصه بازگردند و سرمایه ها به این صنعت تزریق شود. بدون شک در دوران بعد از اپیدمی، با رشد بالای صددرصدی مخاطبان رو به رو خواهیم شد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zrss