فراخوان حمایت از کسب ‏وکارهای داده‏ های زیستی

با همکاری مرکز همکاری‏های تحول و پیشرفت، ستاد توسعه زیست‏ فناوری و مرکز راهبردی فناوری‏ های همگرا

 

 

 

امروزه داده‌ها اهمیت بسیاری دارند. مجله اکونومیست در گزارشی با عنوان «داده‌‌ها باعث ایجاد یک اقتصاد جدید می‌شوند»، می‌نویسد: «در قرن بیست‌‌‌ویک، داده‌‌ها همان نقش حیاتی را دارند که در قرن بیستم نفت بازی می‌کرد». داده‏‌های زیستی و به طور ویژه داده‌های ژنتیکی یکی از دسته‌های نوظهور کلان‌داده‌ها به شمار می‌آیند. این داده‌‏ها کاربردهای فروانی دارند و به همین دلیل کسب‏‌وکارهای زیادی حول آن‏ها شکل گرفته یا در حال شکل‏ گیری است.

فراخوان حمایت از داده‌های زیستی فرصتی است برای حمایت از تجاری ‌سازی طرح‌های مبتنی بر داده‌های زیستی در کشور. در این برنامه که به طور مشترک توسط «ستاد توسعه زیست ‏فناوری»، «مرکز همکاری‏‌های تحول و پیشرفت» و «مرکز راهبردی‏ فناوری‏‌های همگرا» برگزار می‏‌شود، از فرایند توسعه محصول و ایجاد کسب‏‌وکار طرح‏‌هایی که یک نمونه اولیه داشته باشند، حمایت خواهد شد. همچنین تحقق به‌هم‌رسانی بازیگران فعال این حوزه برای توسعه و فروش یک محصول (کالا یا خدمت) یکی از اهداف اصلی این برنامه است.

محورهای فراخوان

حمایت از کسب‌‏و‌کارهای داده‌های زیستی در این مرحله شامل زنجیره ارزش داده‏ های نسل جدید توالی ‏یابی و ریزآرایه است.

محورهای فراخوان شامل کیت‏ها و مواد مصرفی، نرم‏ افزارهای مورد نیاز در پایگاه داده و همچنین کسب‏ و کارهای مبتنی بر تحلیل داده ‏های نسل جدید توالی‏ یابی (NGS) و ریزآرایه است.

دانشگاهیان، پژوهشگران و شرکت‌‏های نوپا به عنوان توسعه‏ دهندگان فناوری، شتاب‏دهنده‌‏ها، سرمایه‏‌گذاران، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی به عنوان توسعه ‏‏دهندگان کسب‌وکار یا مشتری مخاطب این برنامه هستند.

برخی از شرایط فراخوان

  • همه طرح‏‌هایی که در فراخوان شرکت‏ می‏‌کنند باید حداقل یک نمونه اولیه داشته باشند. این طرح‌ها باید پتانسیل تبدیل شدن به یک کسب‏‌وکار پایدار را داشته باشند.
  • این فراخوان شامل طرح‏‌های پژوهشی نخواهد شد.
  • هدف این فراخوان حمایت از ایجاد و توسعه کسب‏وکارهای داده‏ های زیستی (داده‏های نسل جدید توالی ‏یابی (NGS) و ریز آرایه) است. همچنین تحقق به ‏هم‏رسانی بازیگران فعال این حوزه برای توسعه و فروش یک محصول (کالا یا خدمت) یکی دیگر از اهداف اصلی این برنامه است.
  • یکی از شرایط شرکت در این فراخوان داشتن یک نمونه اولیه از محصول است. همچنین طرح ثبت‏ نامی باید پتانسیل تبدیل شدن به یک کسب‏‌وکار پایدار را داشته باشند.

مهلت ثبت ‏نام در این فراخوان، اول خرداد تا پایان تیرماه سال جاری است و اولویت حمایت با طرح‏ هایی خواهد بود که زودتر ثبت ‏نام نمایند. علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و یا کانال ارتباطی این فراخوان به آدرس زیر مراجعه نمایند:

www.nbic.ir/biodata

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZyG1