به همت ستاد توسعه زیست فناوری برگزار گردید

رویداد ره زیست؛ هدایت دانشجویان رشته های مرتبط با زیست فناوری و آشنایی آنها با چالش های واقعی کشور

ره زیست، یک مسابقه چهارماهه است که به همت ستاد توسعه زیست فناوری و با همکاری مجموعه هایی از دانشگاه های بزرگ تهران برگزار می گردد.

 

 

 

 

رویداد ره­زیست با هدف هدایت دانشجویان رشته های مرتبط با زیست فناوری و آشنایی آن ها با چالش های کشور در این حوزه برگزار شد. این رویداد یک مسابقه چهارماهه است که بر مبنای برنامه ای مدون از کارگاه ها، دانشجویان را برای حل چالش های طراحی شده که رنگ و بویی از مسائل واقعی صنعتی دارند، آماده خواهد کرد. فراخوان رویداد ره زیست انتهای بهمن ماه اعلام شد و نهایتا مشارکت 550 نفری از دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور به ثبت رسید.

اولین سری از کارگاه های تخصصی ره زیست، در روز نهم و دهم اسفندماه 1397 در سال جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مرحله دانشجویانی که موفق به ثبت نام در این رویداد شده اند، در کارگاه های آموزشی عمومی و تخصصی شرکت کردند.

کارگاه های تخصصی با هدف آشنایی دانشجویان مهندسی با حوزه زیست فناوری با محوریت موضوعاتی همچون صنایع غذایی، مهندسی پزشکی، دام و طیور، پزشکی و دریا و با دعوت از اساتید بنام صنعتی و دانشگاهی برگزار شد. همچنین در حوزه مهارت های عمومی نیز کارگاه های جستجوی پیشرفته علمی و توسعه فردی برای دانشجویان برگزار گردید.

در زمان برگزاری هفته اول رویداد، دانشجویان یک چالش ویدئویی را تجربه کردند که در آن می بایست کاربردهای رشته تحصیلی خود در زیست فناوری را بیان می کردند؛ از بین کسانی که در این چالش شرکت کردند یک نفر به عنوان برگزیده اعلام شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

حدود 100 نفر از دانشجویانی که در مرحله اول کارگاه ها شرکت نموده اند، با در نظر گرفتن نمره آزمونک های کارگاه های این مرحله، به عنوان برگزیده برای حضور در مرحله دوم کارگاه ها انتخاب می شوند و شانزدهم و هفدهم اسفند ماه با 15 پروژه های اصلی ای که برای انجام در این مسابقه چهارماهه در نظر گرفته شده است، آشنا خواهند شد. این 15 پروژه در دانشگاه های تهران، شریف و علم و صنعت و با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری با مجموعه های رضوان، مجموعه کوثر و مجموعه نوپاژن شکل گرفته است. سپس دانشجویان بعد از آشنایی با این پروژه ها و طی فرآیندهای تعریف شده ای، تیم های خود را خواهند شناخت و در روز آخر تلاش می کنند، با ارائه ای که برای داوران خواهند داشت توانمندی خود را برای اخذ پروژه اثبات نمایند. 

از بین 120 نفر مرحله دوم، حداکثر 50 نفر برای انجام پروژه ها انتخاب خواهند شد و کسانی که شرایط انجام پروژه را داشته باشند و مورد تایید داوران قرار بگیرند در بازه فروردین تا تیر ماه سال 98 به کار بر روی پروژه خود می پردازند. در این مرحله گروه ها از حمایت نقدی و غیر نقدی 5 میلیون تومانی برای تامین هزینه های اجرای پروژه برخوردارد خواهند شد. هم چنین محل استقرار مناسبی برای تیم ها در نظر گرفته شده است و تیم های می توانند از راهنمایی های مشاوران و اساتید تخصصی خود استفاده نمایند. به علاوه برای تیم ها، کارگاه های تخصصی و بازدید های ویژه ای در نظر گرفته می شود تا از تجربیات به دست آمده از این رویدادها در طرح نهایی خود بهره ببرند.

هر تیم برای ارائه موفق طرح خود در نهایت می بایست ابعاد مختلف دانشی، محصولی و مطالعه بازار را در نظر بگیرد تا در ارائه نهایی برای داوران بتواند جوایز یک تا 5 میلیونی تیم های اول تا پنجم را بدست آورد.

تیم هایی که بتوانند بعد از این فرایند به یک محصول اولیه برسند، مورد حمایت ستاد توسعه زیست فناوری قرار خواهند گرفت. 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با جزئیات، به سایت رویداد ره زیست مراجعه فرمایید.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZVr1