تولید محصولات مراقبت از پوست توسط شرکت های فناور داخلی

به نقل از مرکز Statisca، در سال 2020 بازار آرایشی بهداشتی ایران 4 میلیارد دلار برآورد شده است که ایران را بعد از عربستان در رتبه دوم مصرف کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی در خاورمیانه قرار داده است. از این مقدار سهم بازار مراقبت از پوست بیش از 1 میلیارد دلار بوده است.

به نقل از مرکز Statisca، در سال 2020 بازار آرایشی بهداشتی ایران 4 میلیارد دلار برآورد شده است که ایران را بعد از عربستان در رتبه دوم مصرف کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی در خاورمیانه قرار داده است. از این مقدار سهم  بازار مراقبت از پوست بیش از 1 میلیارد دلار بوده است. این درحالی است که  به دلیل وجود تحریم‌ها و ممنوعیت ورود کالا‌های خارجی  به کشور، بیش از 60% این بازار را محصولات قاچاق تشکیل می‌دهند.از طرفی با توجه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و عدم شفافیت در فرمولاسیون‌ محصولات موجود؛ فقدان محصولات مراقبت از پوست با عملکرد و قیمت مناسب و تحت برند ایرانی به شدت احساس می‌شود. سال‌ها استفاده از محصولات مراقبت از پوست نه تنها در ایران بلکه در جهان اغلب در انحصار قشر مرفه جامعه بوده است.

اغلب محصولات موجود در ایران از رویکرد سنتی پیروی می‌کنند، این رویکرد مبتنی بر فرمولاسیون پیچیده و حاشیه سود بالا است که باعث شده مصرف کنندگان اثربخشی مورد انتظار را در قبال هزینه پرداختی دریافت نکنند. اما امروزه رویکرد نوینی در این حوزه ظهور کرده است که این بازار را کاملا متحول کرده است. بر اساس این رویکرد، افراد تنها برای ترکیبات موثر هزینه خواهند کرد و دیگر خبری از فرمولاسیون پیچیده و غلظت پایین مواد موثره نیست.  در این رویکرد، با مینیمال سازی بسته‌بندی و فرمولاسیون، هزینه پرداختی در قبال محصول دقیقا معادل اثر بخشی آن خواهد بود و به این ترتیب، قیمت آن مقرون به صرفه خواهد بود.  

دراین رویکرد استفاده از سرم‌های مراقبت پوست از محبوبیت بیشتری برخوردارند چرا که به دلیل جذب بالاتر و غلظت بیشتر ماده موثره، اثر بخشی چند برابری نسبت به سایر محصولات (کرم، لوسیون و...) دارند. به علاوه، این روزها در پی محبوبیت پروبیوتیک ها در صنعت غذا و خواص فوق العاده آن ها در راستای کمک به داشتن پوستی سالم، استفاده از ترکیبات پروبیوتیک و پریبیوتیک به یک ترند جهانی تبدیل شده است؛ تا جایی که بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا پروبیوتیک ها را از پاک کننده و سرم گرفته تا ماسک و اسپری در سبد محصولات خود جای داده اند. محصولاتی برای تسکین التهاب، تقویت سد دفاعی پوست و حتی کاهش آکنه. در واقع، استفاده موضعی از برخی پروبیوتیک ها و پریبیوتیک ها با بهره گیری از باکتری های مفید به شکوفایی سلول ها کمک می کند که باعث ایجاد شادابی، تنظیم تولید چربی پوست، دفع رادیکال های آزاد و هیدراته ماندن پوست می شود.البته آنچه در این رویکرد اهمیت دارد، ایجاد دانش و فرهنگ مراقبت از پوست در کشور است. چرا که هر فرد باید نوع پوست و مشکلات پوستی خود را بشناسد تا بداند چه ترکیب یا ترکیباتی را انتخاب کند. این درحالی است که متاسفانه عده کمی در این مورد از دانش کافی در این حوزه برخوردارند.

اسکیندی که از مفهوم Indie skincare الهام گرفته شده، همانطور که از نامش پیداست؛ قصد دارد ضمن در نظر گرفتن دغدغه‌ها و مشکلات پوستی ایرانیان، رویکرد سنتی بازار آرایشی بهداشتی ایران را پشت سر بگذارد و با استفاده از مفهوم ترند شده Clean beauty محصولاتی را بر پایه علم، شفافیت و ترندهای روز دنیا تولید کند. محصولاتی که با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی به سرعت در جهان به محبوبیت رسیده‌اند اما هنوز بسیاری از آنها حتی تولید داخلی ندارند. از طرفی ماموریت اسکیندی این است که با ادغام آموزش و محصولات با کیفیت، برای مشتریان خود تجربه یکپارچه‌ای از خدمات مشاوره و آموزش قبل و بعد از فروش محصول را ایجاد کند. به علاوه، با تکیه بر همین مفاهیم، در پی پیروی از شعار شفافیت، اسکیندی با حذف زوائد در فرمولاسیون و مینیمال کردن آن، ارزش محصول را نسبت به مبلغ پرداختی مشتری افزایش می‌دهد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZzLt