رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد

ایران در جایگاه نخست زیست فناوری منطقه و چهاردهم جهان/ رشد علمی و کاهش ارزبری چشم گیر ایران در حوزه زیست فناوری

نوبخت در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تاکید کرد: دستیابی ایران به جایگاه نخست منطقه و چهاردهم جهان در حوزه زیست فناوری از دستاوردهای جمهوری اسلامی در چند دهه اخیر است.

 

 

 

 

 

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بازدید کرد.

دکتر محمد باقر نوبخت در پایان این بازدیدها با اشاره به اینکه موسسه رازی و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دو مجموعه قدیمی و نوین در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی هستند که فعالیت های بسیار موثر و حایز اهمیتی دارند، گفت: براساس تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ مقرر شده که از بودجه دستگاه هایی که کار موازی انجام می دهند کاسته شود و در جای مورد نیاز صرف شود و قرار نیست اعتبارات بخش های تحقیقاتی که نتایج امور آنها برای کشور ثمربخش است، تقلیل داده شود.

وی افزود: به پژوهشگران و محققان بخش کشاورزی این نوید را می دهم که در این راستا علاوه بر عدم کاهش اعتبارات، حمایت ویژه ای نیز از آنها می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: قاطعانه این پیام را به تمامی دانشمندان کشور می دهم که به دنبال افزایش منابع برای تحقیق و پژوهش هستیم.

وی با اشاره به این که لایحه بودجه سال ۹۸ با ۴۳۳ هزار میلیارد تومان منابع، ۱۵ آذر ماه امسال تقدیم مجلس شده افزود: برای پرداخت مطالبات اعضای هیات علمی دانشگاه ها تاکنون هزار میلیارد تومان تخصیص دادیم و باقی آن نیز تا ماه آینده محقق می شود.

نوبخت در بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با امیدبخش توصیف کردن دستاوردها و محصولات این پژوهشگاه در حوزه های بیوتکنولوژی و تقدیر از تلاش های محققان پژوهشگاه اظهار داشت: دستیابی ایران به جایگاه نخست منطقه و چهاردهم جهان در حوزه بیوتکنولوژی در کنار پیشرفتهای حاصل شده در فناوری فضایی و نانوفناوری از دستاوردهای جمهوری اسلامی در چند دهه اخیر است.

نوبخت که به منظور بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مشاهده روند احداث ساختمان جدید پژوهشگاه در پژوهشگاه حاضر شده بود در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای محققان پژوهشگاه  اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد رشد علمی تحسین برانگیز کشور هستیم که از یکی از فناوری های نوینی که در آن جایگاه رفیعی داریم، بیوتکنولوژی است که باعث کاهش ارزبری چشم گیری در کشور شده است.

 

راه اندازی سه مرکز نوآوری در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان این که ماموریت پژوهشگاه تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی کشور با غلبه بر چالش هایی چون تنش های محیطی، هزینه های تولید، آلودگی محیط زیست و ارتقای کمیت و کیفیت محصولاات است با تبیین بروندادهای پیش بینی شده برای پژوهشگاه در افق ۱۴۰۰ اظهار داشت: رویکرد اصلی تحقیقات پژوهشگاه، عرضه دستاوردهای قابل تجاری سازی است و در این راستا به اثربخشی پژوهش ها توجه ویژه داریم. بر این اساس، طبق بررسی صورت گرفته، تنها یکی از پروژه های پژوهشگاه که طرح خودکفایی در تولید غده بذری عاری از ویروس ارقام سیب زمینی به روش کشت بافت است با عرضه به بخش خصوصی و تجاری سازی بالغ بر ۲۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در پی داشته است.

طرح دیگر ما که تکثیر انبوه پایه های سیب مالینگ مرتون است با صرف تنها ۸۸ میلیون تومان بودجه اجرا شده که تاکنون ۷۸ میلیارد تومان اثربخشی داشته است.

خوش خلق سیما خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح های تحقیقاتی پژوهشگاه که خواهان زیادی در بخش خصوصی دارد طرح جامع کشاورزی هالوفیت مبنا (کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا) است که با سه میلیارد تومان اعتبار اجرا شده ولی ارزش اقتصادی آن بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان است. با بهره گیری از دستاوردهای این طرح می توان اراضی نامساعد کشور را که امکان کشاورزی در آنها وجود ندارد زیرکشت گیاهان شورپسند با کاربردهای مختلف برد که تاکنون اراضی وسیعی در جنوب کشور، حاشیه دریاچه ارومیه و گرگان زیر کشت این گیاه رفته است.

وی طرح تکثیر خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی، دستیابی به سیستم هاپلوئیدی موفق برای تولید لاین های اینبرد دبل هاپلوئید والدینی بذور هیبرید در خیار، تولید و تامین استوک ریزجلبک های مورد نیاز صنعت ابزی پروری از جمله واحدهای پرورش میگو، تولید شیر تخمیری فراسودمند پروبیوتیک، آنزیم بری جوانه گندم به روش پلاسمای سرد را از دیگر طرح های تجاری سازی شده و واگذار شده به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: طرح سالم سازی پایه ها و ارقام باغی نیز طی تفاهم نامه ای چهارجانبه با موسسه باغبانی، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر در حال اجراست.

دکتر خوش خلق سیما طرح تولید انزیم های مورد استفاده در خوراک طیور و آبزیان از شکمبه شتر و تولید آنزیم های نوترکیب دارویی در سلول هویج (بتاگلوکوسربروزیداز) جهت درمان بیماری گوشه، تولید بیوراکتور ارزان برای کشت سلول ها و بافت های گیاهی و تولید انواع متابولیت های ثانویه و همچنین تولید پنبه تراریخته مقاوم به کره غوزه که با حداکثر یک بار سمپاشی میانگین عملکردی بیش از چهار تن در هکتار دارد و بهره وری آب آن ۱٫۶ برابر پنبه غیرتراریخته است از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه عنوان کرد.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZJbi