افتتاح مرکز تولید واکسن و فرآورده های دارویی در انستیتو پاستور

صبح روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه و همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر و طی مراسمی با حضور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زیرساخت­های تولید واکسن و فرآورده­های دارویی و تشخیصی در انستیتو پاستور ایران افتتاح شد.

صبح روز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه و همزمان با هفتمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر و طی مراسمی با حضور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زیرساخت­های تولید واکسن و فرآورده­های دارویی و تشخیصی در انستیتو پاستور ایران افتتاح شد. در حاشیه این مراسم دکتر هومن کاغذیان رئیس مجتمع تحقیقات و تولید انستیتو پاستور ورئیس کارگروه واکسن ستادتوسعه زیست فناوری گفت: "در حال حاضر حدود 40 شرکت دانش بنیان در مرکز رشد انستیتو پاستور در زمینه تولید فرآورده­های جدید تشخیصی و دارویی مشغول به فعالیت هستند. این شرکت­های دانش بنیان در سال ۹۵ در مجموع موفق به تولید 45 محصول شده­اند که به اشتغال­زایی برای بیش از ۱۴۸ نفر منجر شده است." به گفته وی، قرار است در آینده نزدیک با استفاده از ظرفیت­های موجود در واحد دانش­بنیان مستقر در این مرکز، زیرساخت­های مربوط به تولید واکسن و فرآورده­های دارویی در قالب۵ سایت افتتاح می­شود.

دکتر کاغذیان در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ستاد توسعه زیست فناوری به تشریح برخی از طرح­ها، اقدامات و فعالیت­هایی پرداخت که در این مرکز تحقیقاتی در دست انجام هستند. استقرار زیر­ساخت آزمایشگاه تحقیق و توسعه واکسن روتا ویروس از جمله نخستین اقداماتی است که در این مرکز به انجام رسیده و محصولات آن در آینده نزدیک تاثیر قابل توجهی بر افزایش سلامت نوزادان و کودکان اعمال خواهد کرد.

 

به گفته ریاست مجتمع تحقیقات و تولید انستیتو پاستور استقرار و راه اندازی داروهای پگیله شده در این مرکز در چند سال اخیر از جمله اقدامات جالب توجه در زمینه صنایع دارویی نوین به حساب می آید و از جمله دست­آوردهای این زیرساخت تا کنون می توان به ثبت داروی پگیله شده اریتروپویتین در فهرست دارویی کشور اشاره کرد. 

 

به گفته دکترکاغذیان تولید واکسن های مورد استفاده در صنایع دام و طیور و واکسن بیماری­های مشترک حیوان و انسان در مجتمع تحقیقات و تولید انستیتو پاستور از اهمیت ویژه ای برخوردار است که از جمله آنها می توانبه استقرار و راه اندازی خط تولید واکسن هاری و خط تولید آدجوانت­های روغنی واکسن­های دام و طیور اشاره کرد.

 

این عضو بلندپایه انستیتو پاستور ایران در پایان گفتگوی خود با خبرنگار ستاد توسعه زیست فناوری به نقش واحد­های دانش بنیان مستقر در این مجتمع در تولید داروها و تامین دانش فنی کلیدی در حوزه درمان و سلامت کشور نیز اشاره کرد که از جمله آن­ها می توان تولید داروی آنتی تیموسیت گلوبولین، تولید داروی ب ث ژ اینتراوزیکال لیوفیلیزه و دانش فنی جایگزینی کروماتوگرافی ایمونوافینیتی با کروماتوگرافی هیدروفوبی در فرآیند تولید واکسن هپاتیت ب را نام برد.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZrEc