بین ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و شرکت واحد اتوبوسرانی؛

تفاهم‌نامه استفاده از سوخت‌های زیستی در اتوبوسرانی برای کاهش آلودگی هوا امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت واحد اتوبوسرانی با موضوع استفاده از سوخت‌های زیستی منعقد شد.

تفاهم‌نامه همکاری بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت واحد اتوبوسرانی با موضوع استفاده از سوخت‌های زیستی منعقد شد.


به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح امروز (چهارشنبه) تفاهم‌نامه استفاده از سوخت‌های زیستی بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و اتوبوسرانی با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی به امضا رسید. 
در جلسه امضای این تفاهم‌نامه، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، گفت: آلاینده‌های زیست محیطی بسیار زیاد شده و یک دهه است که مردم را با مکانیزم تعطیل کردن، از دست این آلاینده‌ها نجات می‌دهیم.
وی افزود: عدم توانایی کاهش آلاینده‌های زیست محیطی این سوال را برای مردم ایجاد کرده است که چرا دانشمندان فکری به حال مردم و راه نجاتی پیدا نمی‌کنند.
قانعی با بیان اینکه، استفاده از بایودیزل یکی از طرح‌هایی است که ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در نظر گرفته است ادامه داد: برای بررسی نتایج استفاده از این سوخت، با شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا به صورت پایلوت از این نوع سوخت به صورت آزمایشی در تعدادی از اتوبوس‌های تهران استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در حد توان خود تلاش می‌کند تا نقش اش را در کاهش آلاینده‌‌های زیست محیطی و آلودگی هوا ایفا کند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، با اشاره به خطرناک بودن سولفور برای سلامتی مردم، ابراز کرد: سولفور یکی از آلاینده‌های جدی است که هم مطبوع بودن هوا را از بین می‌برد و هم ریه‌ها را درگیر می‌کند به همین دلیل باید به صورت آزمایشی راه‌های حذف این آلاینده‌ها را بررسی کنیم تا به یک راه‌حل مناسب برسیم.

طرح‌های منتج به نتیجه حذف آلاینده‌های زیست محیطی باید تبدیل به قانون شود
در ادامه این مراسم، پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، گفت: با توجه به اینکه آلودگی هوای کشور تبدیل به یک معضل جدی و خطرناک شده است، باید تلاش کنیم طرح‌های منتج به نتیجه حذف آلاینده‌های زیست محیطی تبدیل به قانون شود.
وی افزود: قوانین مربوط به کاهش آلایندگی هوا باید از طریق شرکت‌های خودروسازی اعمال شود تا از این طریق بتوانیم به کاهش آلاینده‌های محیط زیست کمک کنیم، به همین دلیل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پذیرفت که به صورت آزمایشی چند دستگاه اتوبوس را در اختیار طرح استفاده از بایودیزل قرار دهد تا نتایج آن مشخص شود و در صورت داشتن نتیجه مثبت، به صورت همگانی مورد استفاده قرار گیرد.
سنندجی تصریح کرد: این اقدام یک کار تاریخی است که آیندگان در خصوص آن نظر خواهند داد و قطعا به سود محیط زیست و ارتقای سلامت مردم خواهد بود.

تولید گازوئیل بیودیزل از روغن پسماند خوارکی
میثم طباطبایی، دبیر کمیته سوخت‌های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به نحوه تامین بایودیزل، گفت: در این طرح قصد داریم بایودیزل را از طریق روغن‌های پسماند خوراکی تهیه کنیم که بر اساس آمارهای ارائه شده سالانه 500 هزار تن روغن پسماند خوراکی در کشور تولید می‌شود.
وی افزود: از این روغن‌های پسماند خوراکی در صنعت آرایش و مرغداری‌ها استفاده می‌شود که عوارض ناگواری دارد؛ زیرا استفاده این روغن‌ها در صنعت مرغداری به نوعی بازگشت آنها به چرخه غذایی کشور است.
به گفته طباطبایی، یک سوم روغن‌های پسماند خوراکی قابل بازیافت هستند که قصد داریم از این روغن‌های پسماند خوراکی، بایودیزل تهیه کنیم و این میزان برای تهیه کل بایودیزل کشور کافی است.
دبیر کمیته سوخت‌های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری اظهار کرد: استفاده از 5 درصد بایودیزل در کشور می‌تواند بین 5 تا 10 درصد میزان دود، مونوکسیدکربن و د‌ی‌اکسیدکربن را کاهش دهد.

مفاد تفاهم‌نامه
این تفاهم نامه بین شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و کارگروه زیست فناوری محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری منعقد شده است و موضوع  آن، امکان سنجی استفاده از گازوئیل زیستی ((B5دارای استاندارد  ASTM D6751 در 20 دستگاه اتوبوس شهاب دیزلی متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه است و مدت تفاهم نامه مذکور از تاریخ امضاء تفاهم نامه2 ماه است که در پایان این مدت با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.
حوزه همكاري شركت اتوبوسرانی تهران شامل تامین 40 دستگاه اتوبوس رنو فرانسه شهاب و گازوئیل معمولی مورد نیاز در پروژه است که در این طرح،20 دستگاه از گازوييل معمولي استفاده و 20 دستگاه به عنوان گروه آزمايش از گازوئیل زیستی B5 استفاده خواهد کرد.
اخذ گزارش تحلیلی، تحلیل داده‌ها و نتایج از شرکتی معتبر، تأمین گازوئیل زیستی (B5) مورد نیاز در طول پروژه، تأمین نیروی انسانی فنی متخصص در زمینه تولید سوخت‌های زیستی و موارد مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه و تامین سوخت گازوئیل زیستی B5 و حمل و تحویل آن در سامانه تندرو مدنظر شرکت از وظایف مجری این تفاهمنامه است.
تفاهم‌نامه استفاده از سوخت‌های زیستی در اتوبوسرانی توسط مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به امضا رسیده است.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zyj9