به بهانه ۵ می، روز جهانی آسم

کدام ژن ها می توانند در شکل گیری بیماری آسم موثر باشند

ژن‌های مختلفی در این بیماری نقش دارند که تا کنون، بیش از 100 ژن از این دست شناسایی شده است. مثلا ژن AMDA33 به شدت در سلول‌های عضلانی صاف و فیبروبلاست‌های ریه بیان می‌شود و در واکنش بیش از حد مجاری تنفسی نقش دارد.

آسم نوعی بیماری التهابی مزمن است که بر مجاری تنفسی ریه تأثیر گذاشته و در نتیجه‌ی افزایش پاسخ دهی مجاری تنفسی و انسداد برگشت‌پذیر راه هوایی ایجاد می‌شود.

شیوع آسم در جهان در حال افزایش است که میزان این افزایش در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است.

بسیاری از دلایل ایجاد آسم ممکن است به عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، آلودگی هوای شهر و تغییرات آب و هوا نسبت داده شود، اما مدتی است که شواهد نشان می‌­دهد علاوه بر عوامل محیطی، ژنتیک نیز موثر است و فرد را مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند.

به عنوان مثال، در افرادی که هیچ سابقه خانوادگی ندارند 5٪ خطر ابتلا به آسم وجود دارد. داشتن یک خواهر، برادر یا پدر و یا مادر مبتلا به آسم این خطر را به 25٪ و داشتن هر دو والدین مبتلا به آسم این خطر را به 50٪ افزایش می‌­دهد. و درصورت داشتن یک دوقلوی همسان خطر ابتلا به 75٪ می‌رسد. این آمار به وضوح یک پایه ژنتیکی قوی برای آسم را نشان می‌دهد.

ژن‌های مختلفی در این بیماری نقش دارند که تا کنون، بیش از 100 ژن از این دست شناسایی شده است. مثلا ژن AMDA33 به شدت در سلول‌های عضلانی صاف و فیبروبلاست‌های ریه بیان می‌شود و در واکنش بیش از حد مجاری تنفسی نقش دارد.

محققان معتقدند که مطالعه این عوامل ژنتیکی می‌تواند به ایجاد روش‌های درمانی جدید کمک کند.

این خلاصه ای از آخرین مقاله ای است که به تازگی در سایت https://www.news-medical.net/health/The-Genetics-of-Asthma.aspx منتشر شده است

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZS8q