دبیر ستاد توسعه زیست فناوری تاکید کرد:

کاهش 800 میلیون دلار ارزبری با تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور/ سالانه 2 میلیارد دلار واردات خوراک دام به کشور صورت میگیرد

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در جمع دبیران ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: با تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور از ارزبری 800 میلیون دلاری جلوگیری خواهیم کرد

 

 

 

 

 

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در جمع دبیران ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اولویت های ستاد توسعه زیست فناوری مشخص است و برنامه های ما طبق اولویت های مشخص شده جلو می رود و در سال 1404 ایران موفق خواهد شد 3 درصد سهم جهانی زیست فناوری را از آن خود کند.

وی افزود: در ستاد توسعه زیست فناوری موفق شدیم تا از دانش متخصصان این حوزه استفاده کنیم و در تولید محصولات زیست فناوری از آن ها بهره ببریم.
دکتر مصطفی قانعی ادامه داد: ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری باید کاهش ارزبری را در اولویت برنامه های خودشان قرار بدهند. با تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور از ارزبری 800 میلیون دلاری جلوگیری خواهیم کرد که می توان آن را به عنوان یک دستاورد بزرگ به حساب آورد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری هم چنین خبر داد: در حال حاضر در کشور ما واردات خوراک دام بیش از  2میلیارد دلار در سال است که بیشترین سهم را در واردات کشور ما دارد.


در این جلسه دکتر علی وحدت رییس صندوق ضمن تشکر از تیم مدیریت قبلی صندوق که ساختاری را برای حمایت از شرکت های دانش بنیان شکل داده بودند و حجم عظیم تقاضا در سال‌های ابتدایی فعالیت صندوق را پاسخ دادند، گفت: با توجه به همبستگی فکری مناسب بین صندوق و ستادها، باید در حوزه فعالیت ستادها برنامه محور پیش برویم تا جریان جدیدی در این زمینه ایجاد بشود.
وی در ادامه ضمن اشاره به دانش بنیان نبودن بسیاری از شرکت های خلاق و استارتاپ گفت: بهترین راه حل این است که نهادهای واسطه مثل صندوق های تخصصی یا شتابدهنده ها را دانش بنیان کنیم تا بتوانیم با واسطه همین نهادها اکوسیستم را شکل بدهیم و به این نوع شرکت‌ها خدمت رسانی کنیم.
وی افزود: در همین راستا معاونت توسعه را برای حضور هر چه فعالتر صندوق در اکوسیستم راه اندازی کردیم. عملا این معاونت حرکت جدیدی است برای اینکه صندوق بتواند نسبت به گذشته بسیار فعالتر عمل کند. حتی در همین مدت کوتاه صندوق از طریق این معاونت توانست در همه رویدادهای برگزار شده در مجتمع شکوفایی حضور حمایتی فعال و موثر داشته باشد تا از نزدیک با روند کاری و حتی مشکلات آنها آشنا شود.
در ادامه دکتر وحدت در رابطه با نوع ارتباط صندوق های پژوهش و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: باید نوع ارتباط صندوق های پژوهش و فناوری با صندوق نوآوری و شکوفایی را مشخص کنیم. اگر قرار است شخصیت مستقل داشته باشند باید یک نوع برخورد کرد و اگر طبق مصوبه قرار است ما آنها را تضمین کنیم نوع برخورد از نظر مالی با آنها فرق می کند.


رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه گفت: در رابطه با سرمایه گذاری مستقیم هم ۲ پروژه به مرحله پرداخت رسیده است و مشکلات آن آشکار شده است. برنامه ما این است که حتما نوع سرمایه‌گذاری با مدل‌های مختلف غیرمستقیم باشد. به عنوان مثال با صندوق‌های موجود مشارکت کنیم چون ممکن است آن صندوق بسیار بهتر از ما حوزه فناوری را بشناسد یا حتی می‌توان صندوق VC تخصصی برای هر حوزه ایجاد کرد.
رییس هیئت عامل صندوق در رابطه با حل مشکلات شرکت های دانش بنیان گفت: صندوق در تلاش است مسائل جاری شرکت ها را حل کند و حتی واحد CRM در معاونت توسعه در حال شکل گیری است تا بتواند به عنوان وکیل مدافع شرکت پیگیری کار آنها را انجام بدهد.
صندوق در خصوص ابزارهای جدید مالی نیز به دنبال این است به جای دادن وام، تضمین ریسک یا یارانه سود و سایر ابزارهای جدید مالی را فعال کند.
وی در رابطه با نوع برخورد با شرکت های دانش بنیان گفت: با همه شرکت ها یک نوع برخورد مناسب نیست. مثلا شرکت‌های بزرگ را می‌توان به سمت منابع بانکی و منابع خارج از صندوق هدایت کرد، شرکت‌های متوسط را به صورت مستقیم حمایت کرد و استارتاپها را به صورت غیر مستقیم.
در رابطه با امهال و وصول مطالبات نیز بازنگری دستورالعمل در دستور کار صندوق قرار دارد. اما نباید این تصور پیش بیاد و این موج ایجاد شود که می‌توان پول صندوق را پس نداد.
وی در پایان گفت: ما در صندوق به دنبال این هستیم که فرآیندهای کنونی را اصلاح کنیم و انتظار ما از ستادها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که با سازوکار مشخصی اولویت‌های فناوری هر حوزه را مشخص کند و به صندوق ارائه کند تا صندوق و ستادها در تعامل با یکدیگر طرح‌های فناورانه را به ویژه با تمرکز بر حل مسائل واقعی کشور، به پیش ببرند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZCUi