با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری برگزار گردید

نشست زیست فناوری در پنجمین کنگره پژوهش های کاربردی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

پنجمین کنگره پژوهش های کاربردی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در روز پنجشنبه مورخ 15 آذرماه سال جاری در سالن همایش های شهدای پردیس دانشگاه علوم پزشکی شهر زاهدان برگزار شد.

 

 

 

 

 

پنجمین کنگره پژوهش های کاربردی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در روز پنجشنبه مورخ 15 آذرماه سال جاری در سالن همایش های شهدای پردیس دانشگاه علوم پزشکی شهر زاهدان برگزار شد. در این کنگره مقالات و دستاوردهای پژوهشی دانشجویان رشته های مختلف ارایه گردید. در ادامه این برنامه ودر نشست بعد ازظهر، با موضوع زیست فناوری، به معرفی زیست فناوری و حمایت های ستاد از فعالیت های پژوهشی و کاربردی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پرداخته شد.

در این برنامه که پیرو جلسه روساء و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با آقای دکتر قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترتیب داده شده بود، علاوه بر مسئولان برگزاری کنگره، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از جمله معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه و رئیس محترم مرکز رشد دانشگاه آقای دکتر ناخدا عضو محترم گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری به عنوان نماینده ستاد، جهت شرکت در نشست حضور داشتند. در بخش اول به تفصیل به معرفی زیست فناوری، حوزه های مختلف زیست فناوری و کاربردهای آن و همچنین پتانسیل های عظیم این فناوری نوین در حل مسایل و مشکلات اساسی جامعه در بخش های کشاورزی، صنعت، محیط زیست و به ویژه پزشکی و دارویی پرداخته شد و با توجه به مخاطبان و تخصص شرکت کنندگان، تاکید بر کاربردهای این فناوری در پزشکی و داروسازی و تامین سلامت شهروندان، بهداشت محیط زیست، درمان سرطان ها و مقابله با آلرژی و همچنین معرفی گیاهان جدید برای کشت در شرایط سخت محیطی و بهبود معیشت کشاورزان، پیشگیری از بیماریها و حفظ سلامت مصرف کنندگان به خصوص بیماران خاص، مادران باردار و شیرده و کودکان در حال رشد صحبت شد.  

سپس معرفی ستاد و گروه های آن انجام شد و ضمن معرفی طرح تقسیم کار ملی به ضرورت اجرای این برنامه فراگیر برای مدیریت پژوهش و نوآوری در حوزه زیست فناوری در کشور برای بهبود مدیریت منابع و افزایش بهره وری و جلوگیری از موازی کاری اشاره شد. در انتها به معرفی پژوهش ها و تجربیات موفق در ایران و جهان با استفاده از زیست فناوری پرداخته شد و درآمدهای اقتصادی کلان و اشتغال زایی حاصل از این فناوری و مثال هایی از موسسات دولتی و شرکت های خصوصی و دانش بنیان موفق پزشکی و دارویی ایرانی در حوزه بیوتکنولوژی مطرح شد.

آقای دکتر بخشانی معاون محترم پژوهش و توسعه فناوری دانشگاه نیز در سخنان خود ضمن تبریک روز دانشجو به عموم دانشجویان، از ستاد توسعه زیست فناوری، گروه پژوهش، زیر ساخت و فناوری و به ویژه آقای دکتر قانعی به خاطر هماهنگی برگزاری این نشست بسیار مفید تشکر کرده و اظهار امیدواری نمودند که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در برنامه تقسیم کار ملی و ارایه برنامه های پیشنهادی و ابلاغ ماموریت های این دانشگاه از سوی ستاد، این دانشگاه بتواند به نوبه خود نقش موثری در حل بخشی از مشکلات کشور در حوزه پزشکی و داروسازی ایفا نماید.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZaTi