ستاد توسعه زیست فناوری پیشتاز کاهش ارزبری در کشور

دکتر قانعی در نشست قطب بیوتکنولوژی دارویی کشور به میزبانی دانشگاه گیلان تاکید کرد: تا پایان سال 1399 در کشور 8 واکسن انسانی، 17 واکسن دام و طیور، 25 آنتی بادی ضد سرطان و 10 تا ماده اولیه دارویی حاصل شود که در نهایت حدود 375 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گیرد و برای 830 نفر نیز اشتغال ایجاد گردد.

 

 

 

 

نهم اسفند ماه، پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری کشور میزبان دکترمصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور و همراهان ایشان بود. در این دیدار ابتدا رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری کشور، برگزاری چنین نشستهایی را در راستای رشد پژوهش در حوزه زیست فناوری موثر دانست. سپس دکتر وحیدی از کارشناسان ارشد پژوهشکده، به معرفی توانمندی علمی و کشاورزی منطقه شمال کشور، تاریخچه پایه گذاری پژوهشکده، بخشهای پژوهشی، برنامه های علمی و پژوهشی بخشها و نیز طرح ها و پروژه های پایان یافته و در دست اجرا پرداخت.

در ادامه نشست، شماری از مدیران بخشها، اعضای هیات علمی و کارشناسان به بیان توانمندیها و دستاوردهای پژوهشکده در حوزه کاری خود، از جمله تولید رقمهای تازه مرکبات، بهنژادی گیاهان زینتی و دابل هاپلوییدی، پتانسیل در زمینه کشت کلزا در شالیزارهای گیلان، توانایی در زمینه پروبیوتیکها، انتقال ژن، توصیف ژنتیکی نشخوارکنندگان کوچک آسیا و شناسایی ژنتیکی دامها پرداختند.

همچنین دکتر متقی طلب، در سخنانی، ضمن اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای استان گیلان بویژه در زمینه نیروی انسانی و همچنین اشراف پژوهشکده بر روی مشکلات بخش کشاورزی، خواهان تلاش بیشتر در راستای کاهش این مشکلات و نیز، توجه ویژه به مراکزی مانند پژوهشکده شد.

در ادامه، دکتر مصطفی قانعی، ضمن اشاره به همکاری ستاد توسعه زیست فناوری با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در زمینه ارتباط با صنعت، ابراز امیدواری کرد که همین مسیر با پژوهشکده بیوتکنولوژی جانوری طی شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ضعفهای شدید کشور در حوزه دام، طیور و آبزیان و همچنین اقتصادی کردن کشاورزی، خواستار اثبات دستاوردهای پژوهشکده به عنوان داراییهای آن شد و در زمینه پایلوت سازی خروجی طرحهای و پروژه ها از سوی ستاد توسعه زیست فناوری قول مساعد دادند.

 

هم چنین نشست قطب بیوتکنولوژی دارویی کشور  در سال 1397 با حضور پژوهشگران و مدیران ارشد اجرایی و صنعت دارویی استان گیلان به دعوت ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به میزبانی دانشگاه گیلان برگزار شد.

دبیر ستاد توسعه  زیست فناوری در این نشست به حضور دانشمندان عرصه علم و فناوری برای ورود به عرصه های مختلف کشور و به ویژه حوزه داروهای زیست فناوری تاکید نمود و موضوع تحقیق، توسعه و فناوری را مسئله اصلی تولید ثروت از دانش برشمرد.

 دکتر مصطفی قانعی حضور جدی دانشگاه ها در این عرصه با توجه به ارزش افزوده زیاد داروهای زیست فناوری در مقایسه با دارو های معمول و تکنولوژی بالای تولید آنها را خواستار و حمایت مدیران اجرایی و صنعتی استان را با توجه به ویژگی های شاخص استراتژیک استان گیلان ستودنی برشمرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری حضور استان گیلان در عرصه داروهای انکولوژی را با توجه به ظرفیت دارویی استان که برخوردار از حضور شرکت های توانمندی مانند سبحان انکولوژی، کاسپین تامین و ... می باشد را مثبت ارزیابی نموده و با توجه به پتانسیل های موجود لزوم استقرار شتابدهنده دارو های بیوتکنولوژی را نقطه عطفی جهت بودجه ریزی بر اساس اقتصاد زیستی در مقایسه با اقتصاد نفتی بیان داشت. 

قانعی درباره مدل سرمایه گذاری جسورانه که در شتاب دهنده ها به کار می رود گفت: مدل سرمایه گذاری جسورانه واسطه مالی میان موسسات سرمایه‌گذار اصلی و شرکت‌های به سرعت در حال رشد نوآوری- محور است. عموما موسسات سرمایه گذار اصلی، بعنوان شریک با مسئولیت محدود(Limited Partner) عمل می‌نمایند و VC نقش شریک مدیریتی(General Partner) را ایفا می‌کند و مسئولیت فعالیت‌هایی که از طریق منابع مالی انجام می‌شود را عهده دار است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه برتری شرکت‌های کوچک و متوسط نسبت به شرکت‌های بزرگتر، در شیوه عملکرد سازمانی آنهاست گفت: شرکت‌های کوچک انعطاف پذیر‌ترند، نسبت به تغییرات خارجی از خود واکنش نشان می‌دهند و از ارتباطات داخلی کارامدتری برخوردارند. لیکن از بعد مدیریتی و فنی و کمبود منابع مالی با مشکل مواجهند. عموما این شرکت‌ها در دستیابی به منابع تامین مالی از طریق وام‌های بانکی و سایر کانال‌های سنتی تامین مالی موفق نیستند زیرا اندازه کسب‌وکار و میزان امنیت آن، از جمله مهمترین شاخص‌های ارزیابی بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند، طوری که مدیران بانک‌ها، کسب‌وکارهای بزرگتر را به کوچکتر ترجیح می‌دهند. شرکت‌های کوچک و جدید نزد بانک‌ها، هم از نظر فنی و هم از نظر جایگاهشان در بازار چندان معتبر نیستند و این امر ارزیابی‌های بانک‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. از سوی دیگر بانک‌ها برای اعطای وام، متحمل هزینه بررسی، راهبری و پیگیری اعتبارات نیز می‌شوند، لذا اعطای وام‌های بزرگتر نسبت به کوچکتر، برای بانک‌ها مقرون به صرفه‌تر است.

وی خاطر نشان کرد که در طی 2 سال اخیر 12 شتابدهنده در حوزه زیست فناوری مانند: پرسیس ژن، زیست بنیان و ویژن دارو و ... با حمایت ستاد و مدیریت بخش خصوصی راه اندازی شد و این ستاد آمادگی لازم راه اندازی شتابدهنده زیست فناوری برای ورود به عرصه کشاورزی و جانوری را نیز دارد.

 ایشان  شتاب دهنده را یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کار آفرینی نوآورانه و دانش بنیان عنوان نمود که یکی از اهداف آن کمک به کوتاه کردن روندهاست.

در ادامه دبیر ستاد توسعه زیست فناوری مدل انتخاب طرح فناورانه برای ورود به شتاب دهنده را در راستای اولویت های معاونت برشمرد.

دکتر قانعی پیش بینی نمود که تا پایان سال 1399 در کشور 8 واکسن انسانی، 17 واکسن دام و طیور، 25 آنتی بادی ضد سرطان و 10 تا ماده اولیه دارویی حاصل شود که در نهایت حدود 375 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گیرد و برای 830 نفر نیز اشتغال ایجاد گردد.

دکتر جدی تهرانی رئیس کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فناوری هم در این نشست بر ایرانیزه شدن مدل های شتابدهی و کسب و کار نوین اشاره نموده و بیان داشتند جنس تدریس در دانشگاه ها باید مبتنی بر بحث های اقتصادی و اهمیت آنها باشد که این امر فرآیند اشتغال آینده دانشجویان کارآفرین را کلید خواهد زد.

هم چنین در ادامه، با حضور دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، مدیران ستاد و رییس دانشگاه گیلان، نشستی تخصصی در خصوص استقرار شتاب دهنده بیوتکنولوژی در این استان برگزار گردید

دکتر قانعی در این نشست با تاکید بر اینکه بحث ورود به داروهای جدید در این زمان توجه به وضعیت کشور مناسب نیست گفت: سرمایه گذاری بر روی داروهای بیوسمیلار با توجه به صرف هزینه و زمان کمتر و اثر گذاری جدی بر کاهش ارزبری کشور، دراولویت قرار دارند.

ایشان هم چنین به نقش دانشگاه در تسهیل امور برای اعضاء هیئت علمی در روند توسعه فناوری اشاره کردند و بیان نمودند: تفکر اقتصادی باید در بین اعضای هیئت علمی موج بزند و درس دادن ها بر مبنای اقتصاد باشد تا از این طریق پلی بین دانشگاه و صنعت ایجاد شود. در واقع دانشگاه باید نقش رانشی داشته باشد و صنعت نقش کششی را به عهد گیرد و از این طریق درحوزه اشتغالزایی گام بر دارند.

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z1v1