رویداد بین المللی بذر

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سفارت ایران در کشور هلند و وزارت جهاد کشاورزی سلسله رویدادهای بین المللی حوزه کشاورزی ایران – هلند را در راستای توسعه فناورانه حوزه باغبانی با تلاش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در کشور هلند با مشارکت شرکت های هلندی برگزار می نماید.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت جهاد کشاورزی سلسله رویدادهای بین المللی حوزه کشاورزی ایران – هلند را در راستای توسعه فناورانه حوزه بذر با تلاش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در کشور هلند برگزار می نمایدمحققان بخش کشاورزی معتقدند تکنولوژی های نوین تمام جوانب زندگی بشر از جمله صنعت کشاورزی را احاطه کرده است که با نفوذ هرچه بیشتر این تکنولوژی ها می توان کشاورزی پایدارتری را ایجاد کرد تا به این ترتیب منابع غذایی پایدار و سالمی در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

صنعت بذر در جهان صنعتی بزرگ و روبه رشد و با گردش مالی زیاد است. صنعت تولید بذر صیفی و سبزی به دلیل قابلیت اشتغال زایی و بهره وری اقتصادی زیاد در ایران هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تولید بذر صیفی و سبزی در تمام دنیا در انحصار تعداد محدودی از شرکت های چند ملیتی است.

تقریبا یک چهارم محصولات کشاورزی تولید شده در کشور محصولات سبزی و صیفی است. شدیدترین وابستگی در ایران در حوزه سبزی و صیفی است. به طوری که تقریبا تمام بذور سبزی و صیفی خارجی و وارداتی است.  نقش بذور اصلاح شده در افزایش عملکرد غیرقابل انکار است. مهمترین فاکتور برای تولید بذر ژنتیک است. از انواع بذور می توان به بذرهای بومی کشاورزان، بذرهای اصلاح شده op، ارقام خالص گیاهان دگرگشن و بذور هیبرید اشاره کرد.

هزینه زیاد تولید رقم و حفاظت از ارقام، تقاضای نامعلوم بازار، تاثیر اقلیم روی تولید بذور، سیاست ها و قوانین سخت گیرانه مراکز ثبت ارقام از عواملی است که باعث سخت تر شدن تولید بذور سبزی و صیفی می شود.

با توجه به اینکه کشور هلند یکی از کشورهای پیشرفته در صنعت کشاورزی می باشد که تعامل فناورانه می تواند زمینه ساز رشد این حوزه در کشور گردداز این رو ستاد توسعه زیست فناوری در نظر دارد در راستای ارتقاء صنعت بذر هوشمند در کشور همکاری مشترکی با کشور هلند شکل دهد. نخستین رویداد در تاریخ 29 اردیبهشت ماه با حضور محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و اساتید دانشگاه واخنینگن برگزارگردید و دومین وبینار با محوریت صنعت بذر در تاریخ 19 خرداد ماه برگزار خواهد شد.

 زمان برگزاری نخستین رویداد: 19 خردادماه ساعت11:30 الی 14

 لینک وبینار:  b2n.ir/e84884

ثبت نام: رایگان

 تماس و اطلاعات بیشتر: تهران 021-88031198 داخلی 111 و 09135823569

ایمیل: international@biodc.isti.ir

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zjhq