راه اندازی سامانه تجاری سازی انستیتو پاستور ایران

انستیتو پاستور ایران به عنوان یکی از معدود مراکز آموزشی نسل چهارم در کشور چند سالی است که از طریق جذب دانشجویان نخبه و مستعد کشور در مقطع تحصیلی دکتری گام­های موثری را در راستای تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه زیست فناوری کشوربرداشته است.

انستیتو پاستور ایران به عنوان یکی از معدود مراکز آموزشی نسل چهارم در کشور چند سالی است که از طریق جذب دانشجویان نخبه و مستعد کشور در مقطع تحصیلی دکتری گام­های موثری را در راستای تربیت و تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه زیست فناوری کشوربرداشته است.

این مرکز تحقیقاتی و آموزشی در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز 1404، حضور موثر در عرصه­های بین المللی، تحقق و پیاده­سازی نظام ملی مهارت و فن­آموزی، تحقق و پياده­سازي آموزش مهارت و فن­آوري، تحقق نظام صلاحيت حرفه­اي و نظام احراز اشتغال، بهبود اثر­بخشي آموزش­هاي مهارتي و جهت­دهي آموزش­هاي مهارتي به سمت اشتغال پايدار و در نهايت فرهنگ­سازي و ارتقاي جايگاه آموزش فني و حرفه­اي در فرهنگ عمومي كشور، افراد مختلف را با توجه به مدارک تحصیلی­خوددرمسیر حل مشکلات واقعی صنعت زیست فناوری و واکسن سازی کشور قرار داده است. این رویکرد موجب شده تاارتقای سطح كيفيـت دانـايي و توانایی نيـروي انـساني بتواند نقش مؤثریرا در توسـعة کیفی صنعت دارو­های نوترکیب در سطح كشور و منطقه ایفا کند.سیاست  گذاران این مرکز تحقیقاتی امیدوارند با استقرار يك نظام جامع آموزشی برای فناوران حوزه زیست فناوری كشور، برای نخستین بار وبه موازات نظام علمي و آكادميك،بتوانند حلقه مفقوده نظام آموزشي كشور را تكميل نمایند. در همین راستا تهیه و تدوین بسته­های آموزشی در دستور کار این مرکز پژوهشی قرار گرفته است که محتوای آنهاکلیه مراحل فرآیند­های تولید، از مهندسی ژنتیک گرفته تا فرآیند­های بالادستی و پایین دستی، فرمولاسیون و الزامات کیفی را جهت استفاده فناوران حوزه زیست فناوری، در بر می گیرد.

علاوه بر این و در راستای نیل به اقتصاد دانش بنیان و تجاری­سازی علم در کشور، سامانه تجاری­سازی انستیتو پاستور ایران در مهرماه 1395 راه اندازی گردیده است. هدف از طراحی این سامانه تسهیل ارتباط بین حلقه­های زنجیره تجاری­سازی است که هدف آن فراهم ساختن زیر ساخت­های پشتیبان جهت تسریع توسعه فناوری در حوزه زیست فناوری سلامت (دارو،واکسن و تجهیزات ) می باشد. برقراری و بهبود نظام پایش طرح­ها و فناوری­ها، کمک به برقراری شبکه ارتباطی تجاری­سازی، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و ایجاد فرصت همکاری بین شرکت­های دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری سلامت از دیگر اهداف این سامانه می باشد .

فاز اول این سامانه در حوزه سازمانی (انستیتو پاستور) و متخصصان فعالی که با انستیتو مشارکت دارند، برقرار گردیده است. در فاز­های بعدی، با توسعه سیستم­های پشتیبان، این سامانه نقش تسهیل­گر را در توسعه فرآیند­ها تجاری با زمینه زیست فناوری سلامت در سطح ملی ایفا خواهد کرد. شایان ذکر است با گسترش فاز­های توسعه، این سامانه می تواند به اولین برند تجاری سازی در حوزه زیست فناوری سلامت تبدیل شود. همچنین امید است با مشارکت کارکنان متخصص، به ویژه اعضای هیاًت علمی و شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه، ظرفیت این سامانه در جهت تولید و توسعه فناوری های زیستی با پیشرفت چشمگیری همراه شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZsEc