سورنا ستاری در مراسم افتتاح شتاب دهنده زیست فناوری سلامت فن یاخته:

حمایت از شتاب دهنده های زیست فناوری راهبرد عبور از تحریم‌هاست/ برای تحریم های حوزه بیوتکنولوژی برنامه داریم

ستاری تاکید کرد: یکی از کارهای بزرگی که در آینده نتایج آن بیرون می‌آید، اتفاقی است که در زمینه شتاب‌دهنده‌های حوزه بیوتکنولوژی رخ داده است

 

 

 

 

 

سورنا ستاری در مراسم افتتاح شتاب دهنده زیست فناوری سلامت فن یاخته در استان البرز که روز یکشنبه برگزار شد افزود: یکی از کارهای بزرگی که در آینده نتایج آن بیرون می‌آید، اتفاقی است که در زمینه شتاب‌دهنده‌های حوزه بیوتکنولوژی رخ داده است

ستاری در ادامه یک اشتباه تاریخی کشور در زمینه پژوهش را گوشزد کرد و افزود: یکی از بزرگترین حرکت‌های تاریخی اشتباهی که ما در حوزه پژوهش داشتیم این بود که فکر می‌کردیم اگر دولت پول در پژوهش پول صرف کند از دل آن محصول بیرون می‌آید در حالی که هیچ پژوهشی با پول دولت منتج به محصول نمی‌شود، با این کار نیروی انسانی تربیت می‌شود ولی محصول تولید نمی‌شود.

وی ادامه داد: با این حرکت پژوهشکده‌های زیادی شکل گرفت و پژوهشگران برتری هم تربیت شده‌اند اما این کار منجر به محصول نمی‌شود چون تا بخش خصوصی در پژوهش سرمایه‌گذاری نکند محصول هم تولید نمی‌شود.

وی تأکید کرد: پژوهش وظیفه دولت نیست بلکه دولت باید مشوق باشد و خودش وارد آن نشود به جز پژوهش‌های پایه که محصولی از آن تولید نمیشود.

ستاری با بیان اینکه ما در کشور نیروی انسانی فوق العاده‌ای داریم افزود: کل تعداد دانشجویانی که سالانه از ایران به آمریکا می‌روند دو هزار نفر است، آمریکا بزرگترین کلنی دانشجوی خارجی ماست ولی ما در مورد دو هزار نفر آدم با کیفیت صحبت می‌کنیم بحثی که ما در مورد اقتصاد دانش بنیان داریم در مورد این افراد است اینکه در مدت کم شرکتی راه اندازی شود و چند صد نفر را به کار بگیرند.

وی ادامه داد: همه اینها جواهر هستند، ما باید توانایی داشته باشیم که برای آنها امکاناتی فراهم کنیم تا بدرخشند وگرنه می‌توان آنان را در یک پژوهشکده گذاشت و یک حقوق دولتی هم به آنها بدهیم تا از بین بروند، ولی وقتی بتوانند آزادی عمل داشته باشند و کارآفرینی کنند می‌توانند بدرخشند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران پرافتخارترین کشور منطقه در حوزه بیوتکنولوژی است اعلام کرد: بیوتکنولوژی به نوعی با ذات کارآفرینی ایرانی‌ها به صورت تاریخی شباهت زیادی دارد و امیدواریم با نیروی انسانی فوق العاده‌ای که داریم و با این نهضتی در حوزه استارتاپ‌های بیوتک شروع شده افتخارات،محصولات و شرکت‌های جدیدی رونمایی شود.

 معاون عملی و فناوری رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود تصریح کرد: ما از سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه بیوتکنولوژی انجام داده‌ایم و زیرساخت‌های فوق العاده‌ای از قبل وجود داشته و الان هم در حال ایجاد آن هستیم.

ستاری افزود: یکی از کارهای بزرگی که در آینده نتایج آن بیرون می‌آید، اتفاقی است که در زمینه شتاب‌دهنده‌های حوزه بیوتکنولوژی رخ داده است؛ جوانانی که در حوزه داروهای انسانی و حیوانی و واکسن‌های مربوطه دارای ایده هستند، می‌توانند بعد از مدتی شرکت خود را داشته باشند و سرمایه‌گذار پیدا کرده و تولیدکننده شوند.

وی گفت: ما برنامه خاصی برای مقابله با تحریم به خصوص در بحث بیوتکنولوژی داریم و  به زودی عدد قابل توجهی از حمایت‌ها  را بر حوزه داروها و واکسن‌های دام و طیور متمرکز می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در حال حاضر اکوسیستم مناسبی در این حوزه درست شده است و اگرچه در بیوتکنولوژی قدرت اول منطقه هستیم و شرکت‌های فوق‌العاده‌ای داریم، ولی امیدواریم که این حرکت جدید در حوزه دام و طیور بتواند وابستگی کشور را در داروها و واکسن‌های مربوطه را جبران کند.

ستاری با بیان اینکه طرح‌های مربوط به پروبیوتیک‌ها از برنامه‌های جدی ماست که از سال گذشته شروع شده، افزود: نتایج آن به زودی مشخص می‌شود.

وی در پایان با اشاره به رونمایی از هشت محصول جدیدی در حوزه مواد موثره دارویی در بازدید امروز گفت: حمایت ما  در حوزه بیوتکنولژی جدی است، چون سالانه 600 میلیون دلار واردات مواد موثره دارویی فقط در حوزه انسانی داریم و با پروژه‌هایی که در حال پیاده شدن است 80 تا 90 درصد آن را می‌توانیم تولید داخل کنیم.

حمایت نرم افزاری و سخت افزاری

در ادامه این مراسم دكتر هومن كاغذيان مدير عامل شتاب دهنده زيست فناوري فن ياخته گفت:هسته اوليه اين شتاب دهنده شرکت دانش بنيان پايا فن ياخته البرز مي باشد که در حوزه مواد و تولید فرآورده های بیوتكنولوژيك فعالیت دارد ،از شركتها و فناوران فعال در زمینه داروهای نو‌ترکیب در پلتفرم های مختلف از جمله توليد فرآوره هاي درماني بر اساس سلول های بنیادی و تولید سويه انواع واکسن های مورد نياز نظام سلامت كشور حمایت نرم افزاري و سخت افزاری می نمايد.از ویژگی های منحصر به فرد این شتاب دهنده زيست فناوري سلامت اين است كه در آن واحد مركز رشد نيز مي باشد لذا ايده هايي كه موفق به اتمام فرآيند شتاب دهي مي شوند را تا مرحله تهيه مستندات و توليد تا بايو بچ و بچهاي مورد نياز جهت مطالعات بالینی بر اساس الزامات GMP، رهنمون مي شود.

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Ztf1