حشرات،مسیری براییافتن مخمرهای تجاری جدید

مخمرها قارچ‌های کوچکی هستند اما نقشی کلیدی در تولید هر نوع ماده‌ای، از آبجو و پنیر گرفته تا مواد شیمیایی صنعتی و سوخت‌های زیستی ایفا می‌کنند.

مخمرها قارچ‌های کوچکی هستند اما نقشی کلیدی در تولید هر نوع ماده‌ای، از آبجو و پنیر گرفته تا مواد شیمیایی صنعتی و سوخت‌های زیستی ایفا می‌کنند. در حال حاضر دانشمندان رویکرد جدیدی پیشنهاد می‌دهند که می‌تواند به این صنایع برای پیدا کردن مخمرهای جدید به منظور استفاده در فرآیند‌های تولیدی کمک کند.

این استراتژی که بر روی ارتباط بین مخمرها و گونه‌های حشرات تمرکز می‌کند، در قالب مقاله به چاپ رسیده است. این مقاله مروری بر مطالعات در دسترس به منظور نگاهی به چگونگی درک ما از اکولوژی حشره-مخمر است که می‌تواند به جستجوی مخمرهای مرتبط با صنعت و مخصوصاً حشراتی که از قندها تغذیه می‌کنند نظیر سوسک‌ها، زنبورهای وحشی، زنبور عسل و مگس‌های میوه بپردازد.

براساستجزیه و تحلیل‌های پژوهش، توسعه روابط سودمند متقابل بین حشرات و مخمرها پیشنهاد می‌شود. بدین صورت که مخمرها و برخی از حشرات از قندها تغذیه می‌کنند. به طور کلی، حدس زده می‌شود که حشرات به بوی مخمرها جذب شده و  این بدان معنی است که قندها در نزدیکی هستند. هنگامی که حشرات به منبع غذایی می‌رسند، سهواً برخی از مخمرهای موجود را برمی‌دارند. هنگامی که به سوی منبع قندی دیگری حرکت می‌کنند، که می‌تواند شهد یک گل یا میوه در حال پوسیدگی باشد، مخمرها را می‌برند، برخی از این مخمرها در محیط جدیدی قرار گرفته که قندها نیز موجود هستند.

درحالی که عمده تحقیقات موجود بر روی مخمرها یا گونه‌های حشرات به صورت مجزا تمرکز می‌کنند (مانند مگس‌های میوه) ، بررسی جامع از مکتوبات در این پژوهش اثبات می‌کند که پدیده سودمند متقابل احتمالاً برای بسیاری از گونه‌های حشرات مختلف و بسیاری از انواع مخمرها صحیح است. این موضوع به دلیل کاربردهای صنعتی گسترده مخمرها دارای اهمیت بسیار است . مخمرها در حوزه‌های مختلفی مثل غذا و نوشیدنی، سوخت زیستی و افزودنی‌های خوراکی کاربرد داشته و برآورد می‌شود که بازار مخمر بیش از ۳ میلیارد دلار ارزش دارد. در حالی‌که بسیاری از صنایع بر مخمرها تکیه دارند، اما گونه‌های بسیار کمی از مخمرها در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حداقل ۱۵۰۰ گونه مخمر وجود دارد و تصور می‌شود که درک اکولوژی حشرات و روابط حشرات با مخمرها می‌تواند در شناسایی مخمرهای بهتر و ارزشمند در بخش صنعتییاری دهد. این حیطه تنها محدود به تنوع گونه‌ای مورد استفاده نبوده بلکه یافتن گونه‌هایی کهبرای کاربردهای خاص بسیار مناسب باشند را نیز در بر می‌گیرد.

بهعنوانمثال،صنایع به مخمرهایی که توانایی تولید استرها یا عطرهای میوه‌ای و گل را داشته باشند علاقه‌مند هستند و این موضوع برخی از ویژگی‌های مشابهی است که مخمرها را برای حشرات جذاب می‌کند. بسیاری از مخمرهایی که در گذشته شناسایی شده اند به ویژه برای تولیدطبیعی عطرهای عسل و گل رز مناسب هستند.این خبر در تاریخ 21 مارس 2018 در وبسایتphys منتشر شده است.

منبع: مجله الکترونیکی زیست فن

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZSPg