در جلسه مدیران ستاد توسعه زیست فناوری مطرح شد

تشریح الگوی ماموریت متوازن ستادهای توسعه فناوری

دکتر الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه مدیران ستاد توسعه زیست فناوری به تشریح الگوی ماموریت متوازن ستادهای توسعه فناوری پرداخت

 

 

 

 

دکتر الیاسی در این جلسه ضمن تشریح روند تکامل نقش کارکردی معاونت علمی ریاست جمهوری در سالیان گذشته گفت: "کارکرد معاونت علمی در ابتدا مشابه وزارت­خانه­های علوم و بهداشت بود که به تدریج دچار تحول شد و الآن مسئولیت اصلی معاونت، حل مسائل کشور از طریق روش­های علمی و فناورانه است". ایشان سپس به تشریح الگوی پیشنهادی برای ماموریت­های متوازن ستادهای توسعه فناوری پرداخت و گفت: "مفهوم و رفتار ستادها می­بایست کاملا بر مبنای چالش­های اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد و نقش حوزه­های زیست فناوری، انرژی و فناوری اطلاعات در این زمینه از سایر حوزه­ها حیاتی­تر است. همچنین برای نیل به چنین هدفی، توازن ماموریت­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این توازن با یاری خدا به بلوغ نهادی معاونت علمی، به عنوان هدف اصلی دوره مدیریتی فعلی منجر خواهد شد."

ایشان در بخش اول ماموریت­های متوازن بر اهمیت حمایت از مرجعیت علمی با هدف تولیدات علمی به معنای عام و ایجاد زیرساخت­های راهبردی ملی در حوزه­های خاص تاکید کردند. الیاسی در تشریح ماموریت­های ستادهای توسعه فناوری، این نهادها را برش عمودی ماموریت­های فناوری در کشور نامیدند که از کار انبوه و افقی پرهیز کرده و به جای آن به نقطه­زنی متناسب با نیازهای کشور می­پردازند؛ این نقطه­زنی می­بایست هم در زمینه­های علمی و هم در زمینه مدیریت نخبگان و استعدادهای برتر هر حوزه صورت گیرد. ایشان سپس به تشریح موضع فعلی معاونت علمی در بحث نخبگان پرداخته و افزودند: "موضع فعلی معاونت علمی چرخش نخبگان است. هم دانشجویان دکتری داخل بتوانند از فرصت­های پژوهشی خارجی و همکاری­های مبتنی بر افراد نخبه خارجی مشارکت کنند و هم نخبگان ایرانی خارج از کشور بتوانند ذیل همکاری­های مشترک، با داخل کشور ارتباط برقرار نمایند."

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی ریاست جمهوری در ادامه، دومین ماموریت متوازن ستادهای توسعه فناوری را ترویج و نفوذ علم در جامعه عنوان کرد و افزود: "اساسا بخش مهمی از فعالیت­های ستادی ما به صورت فرهنگی است. هدف فعالیت­های ما دانشجویان، دانش­آموزان، مدیران، کارآفرینان و حتی افراد عادی جامعه است. ما باید افراد عادی جامعه را متوجه راه حل فناورانه مسائل کنیم و در شرایط است که مسائل اصلی ما به دست خود مردم حل خواهند شد". دکتر الیاسی تسهیل تبادلات بین المللی را ماموریت بعدی ستادهای توسعه فناوری عنوان کرد و گفت: "در حال حاضر با توجه به تحریم­های بین المللی، مهمترین و عملیاتی­ترین راه برای توسعه همکاری­های بین­المللی و انتقال تکنولوژی، تعریف برنامه­های مشترک است که در آن­ها، تبادل فرد و یادگیری فردمحور است". ایشان همچنین از توسعه فناوری­های راهبردی متناسب با نیازهای کشور، توسعه بازار محصولات دانش بنیان، ارتقای فناوری و حل مسئله در صنایع موجود و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان جدید به عنوان سایر ماموریت­های ستادهای توسعه زیست فناوری برای نیل به عملکرد متوازن نام برد.

دکتر الیاسی در انتها، توان مدیریتی ستاد توسعه زیست فناوری را بسیار قدرتمند برشمرد و افزود: "در جمع مدیران ستاد توسعه زیست فناوری از طیف های مختلف نخبگان چه نخبگان صنعتی و چه نخبگان علمی حضور دارند. لذا در مجموعه معاونت علمی امید زیادی وجود دارد که بتوان نمونه کامل برنامه­ریزی متوازن را در این ستاد مشاهده نمود".

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z6cg