تبدیل گیاهان به کارخانه‌های دارویی

پتانسیل تولید داروهای ارزان قیمت‌تر در گیاهان خوراکی از جمله کاهو و کانولا یک گام مهم در جهت توسعه و پیش‌رفت دارویی درنظر گرفته شده‌است.

پتانسیل تولید داروهای ارزان قیمت‌تر در گیاهان خوراکی از جمله کاهو و کانولا یک گام مهم در جهت توسعه و پیش‌رفت دارویی درنظر گرفته شده‌است.

دانشمنداندانشگاهکوئینزلند و دانشگاه لاتروب پروتئین‌های مناسبی را برای توسعه داروها در گیاهان، در یک مقیاس وسیع، تولید کرده‌اند.

بنابرگفتهیکی از پژوهشگران، سیکلوتیدها نوعی پروتئین با ساختاری حلقوی هستند که این ساختار باعث تجزیه کمتر آن‌ها در سیستم گوارش می‌شود و این ویژگی، آن‌ها‌ را برای تولید داروهای خوراکی از قبیل مسکن‌ها و درمان سرطان مناسب‌تر می‌سازد.

پروفسورمریلین اندرسون، پژوهشگر علوم مولکولی موسسه لاتروب معتقد است که فرایند شیمیایی برای تولید سیکلوتیدهای مصنوعی هزینه‌بر است و بازده کمی دارد. وی افزود: «ما اکنون ثابت کرده‌ایم که استفاده از آنزیم مناسب در گیاهان، روند تولید سیکلوتیدهای قوی از پپتیدهای خطی که از آن‌ها منشا گرفته شده‌اند را بهبود می‌بخشد.»

»مانشانداده‌ایم که این تکنولوژی درگیاهان معمولی از جمله تنباکو بومی استرالیایی که در سراسر جهان به‌عنوان یک کارخانه زیستی برای داروهای پروتئینی شناخته شده‌است ،همچنین لوبیای بوته‌ای، کاهو و کانولا نتیجه‌بخش است.»

یکی از پژوهشگران می‌گوید: «اینیافته‌ها باعث ایجاد امکانات هیجان‌انگیزی در جهت اصلاح ژنتیکی گیاهان به‌منظور افزایش مزارع داروهای کم هزینه در کشورهای در حال توسعه می‌شود. سیکلوتیدها قادر به ایجادیک انقلاب بزرگ در عرصه پزشکی هستند، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه که نیاز به مقرون‌ به‌ صرفه بودن داروها و پایداری فرم فعال آنها در بخش حمل‌ و نقل و ذخیره‌سازی بیش‌تر احساس می‌شود.»این خبر در تاریخ 20 مارس 2018 در وبسایتphys  منتشر شده است.

منبع: مجله الکترونیکی زیست فن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZQjg