به ایران اعتماد کنید

*مصطفی قانعی*

همزمان با شیوع بیماری کرونا در دنیا کشورهای زیادی به ساخت واکسن مشغول شدند. خبرها زیاد بود اما نتایج اندک. بسیاری از کشورها با انتشار اخباری مبنی بر تولید واکسن به دنبال وجهه سازی برای خود بودند. اما نتایج حاصل شده چندان با حرف‌ها و حدیث‌های منتشر شده هم‌خوانی نداشت. البته چند ماهی است که چند واکسن تولید شده در دنیا به تایید نهایی رسیدند و واکسیناسیون عمومی آن هم آغاز شده است. واکسن‌هایی از کشور آمریکا، فرانسه، چین و روسیه. ایران نیز هم‌پای آنها تلاش کرد و ساخت مدل‌های مختلفی از واکسن کرونا را که پیچیدگی خاص و فناوری‌های پیشرفته‌ای نیاز داشت را با جدیت آغاز کرد و تعدادی از آنها هم به ثمر نشست. اما در این میان باور به این توانمندی‌ها بسیار مهم و حیاتی است. اینکه مردم بپذیرند، جوانان ما تخصص و توانشان بالا است و واکسن‌های تولید شده در کشورمان چیزی کم از واکسن‌های خارجی که تبلیغات زیادی برای آنها صورت می‌گیرد، ندارند.

متخصصان ایرانی از همان روزهای ابتدایی در سکوت خبری، با تلاشی شبانه‌روزی و با در اختیار داشتن حداقل امکانات به میدان آمدند و با تامین نیازهای کشور، سعی داشتند، آرامش و امنیت را برای کشوری که تحت تحریم‌های اقتصادی است، به ارمغان آورند. کاری که تاکنون به تولید چندین نوع از واکسن‌های کرونا در کشور منجر شده است. ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حمایت از فناوران و متخصصان ایرانی کنار آنها ایستاد و با همه توان خود از این جوانان حمایت کرد. کاری که امروز نتایج آن را شاهد هستیم و انواع واکسن‌های ایرانی یکی پس از دیگری با طی مراحل آزمایشی در مرحله ورود به بازار قرار گرفته‌اند.

اما در این میان وظیفه مردم و مسوولان، باور این توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و تخصصی است. اینکه بدانند اگر ایران امروز در این جایگاه ایستاده است و دنیا آن را به عنوان یکی از سازندگان واکسن کرونا می‌شناسد، نتیجه تکیه بر دانش بومی همین جوانانی است که سالها است برای بالندگی کشور با حداقل داشته‌ها در جنگی تن به تن با کشورهای ابرقدرت در میدان ایستاده‌اند و پا پس نکشیده‌اند. واکسن‌های ایرانی تولید شده در کشور منطبق با استاندارهای ملی و جهانی به تولید رسیده است و پس از طی مراحل بالینی و تایید نهایی به بازار می‌رسند و بازار ایران را از این نظر تامین می‌کنند. همانگونه که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا همه تجهیزات مرتبط یا پیشگیری و کنترل این بیماری به صورت بومی تولید و روانه بازار شد؛ این بار واکسن‌های ایرانی نیز ناجی ایران و ایرانی خواهند بود.

*دبیر ستاد توسعه زیست فناوری

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZBWq