برگزاری نشست هم اندیشی در خصوص تعیین محورها و موضوعات پیشنهادی در طرح تقسیم کار ملی دانشگاه بین المللی امام خمینی

با حضور دکتر حمیدرضا طهوری، رئیس گروه پژوهش، زیر ساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه هم اندیشی در خصوص تعیین محورها و موضوعات پیشنهادی در طرح تقسیم کار ملی برگزار شد.

 

 

 

 

مسئولان ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز شنبه 1/4/98 از دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بازدید کردند. این بازدید به ریاست دکتر طهوری رئیس گروه پژوهش، زیر ساخت و توسعه فناوری ستاد صورت گرفت. هدف از این بازدید گفتگو و مذاکره درباره مشارکت دانشگاه در طرح تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری اعلام شد.

در این بازدید مسؤلان ستاد ضمن بازدید از ظرفیت ها و توانمندی های علمی و فناوی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با مسؤلان و اعضای هیات علمی دانشگاه درباره امضای تفاهم نامه و همکاری با یکدیگر در چارچوب تقسیم کار ملی، هم اندیشی و مذاکره کردند. این مذاکرات با حضور دکتر زندیه معاون محترم پژوهشی و فناوری دانشگاه مدیر کل امور پژوهشی، رئیس دانشکده کشاورزی، رئیس پژوهشکده آینده پژوهی وتعدادی از اعضای هیات علمی مرتبط با زیست فناوری برگزار شد.

در این نشست، دکتر طهوری، رئیس گروه پژوهش، زیر ساخت و توسعه فناوری ستاد در خصوص حمایت های که در راستای طرح تقسیم کار ملی صورت می گیرد سخن گفت همچنین به ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد توسعه زیست فناوری و اجرای طرح تقسیم کار ملی پرداخته شد. وی ضمن معرفی زیست فناوری، حوزه ها و کاربردهای آن بیان کرد: این فناوری نوین پتانسیل های عظیمی در حل مسایل و مشکلات اساسی جامعه در بخش های کشاورزی، صنعت، محیط زیست و به ویژه پزشکی و دارویی دارد و می تواند در توسعه ملی بسیار موثر واقع گردد. در ادامه انواع حمایت های ستاد معرفی شد و سازو کار صندوق توسعه زیست فناوری در سرمایه گذاری خطر پذیر بیان گردید.

وی افزود: دانشگاه بین المللی امام خمینی می تواند با ظرفیت ها و قابلیت های خوبی که دارد به این حرکت ملی بپیوندد و در این رابطه فعال شود که توفیقات آن شامل دانشگاه و استان و کشور می شود. در این نشست چهار محور در حوزه زیست فناوری مطرح شد که دانشگاه می تواند در این چهار محور با توجه به قابلیت هایی که در استان و دانشگاه دارد  وارد عمل شود. مأموریت دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در چارچوب تقسیم کار ملی زیست فناوری براساس این محورها و متناسب با ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه دارد تعیین می شود. دانشگاه با تمرکز بر این محورها اقدام و عمل می کند و طرح هایی را که قابلیت تجاری سازی دارد و می توان روی آن سرمایه گذاری کرد اجرا می نماید و در این مسیر ستاد توسعه زیست فناوری و سازمان برنامه و بودجه از دانشگاه حمایت و پشتیبانی خواهند کرد.

دکتر طهوری در خصوص تعیین محورها و موضوعات خاطر نشان کرد: موضوعاتی باید به عنوان محور و مأموریت تعریف شوند که مؤلفه های توجه به نیاز منطقه در حوزه کشاورزی و زیست محیطی، وجود ابزارهای لازم و قابلیت اجرایی بودن را داشته باشند تا دانشگاه بتواند در مأموریت خود موفق و تاثیرگذار باشد.

دکتر زندیه، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز ضمن خیرمقدم به مسؤلان ستاد و اعلام آمادگی کامل دانشگاه برای همکاری با ستاد، با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه و اجرای طرح های موفقی که در حوزه زیست فناوری و حوزه های مرتبط از جمله زیست محیطی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) صورت گرفته است بیان داشت: طرح رینو و جمع آوری پسماندهای دیجیتال یکی از طرح های موفقی بود که در دانشگاه و در سطح استان قزوین اجرا و در سطح ملی گسترش یافت. دکتر زندیه گفت: دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر فعالیت های علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و اجرای طرح های پژوهشی از وضعیت خوبی برخوردار است و یک سوم از اعضای هیات علمی رتبه های علمی  و پژوهشی بسیار خوبی دارند و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) از اجرای طرح ها و قراردادها در حوزه زیست فناوری استقبال می کند.

در ادامه دکتر مازندرانی زاده، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی با معرفی دانشکده و قابلیت های دانشکده در زمینه زیست فناروی و آزمایشگاه ها به برخی از مهمترین تحقیقات علمی این دانشکده اشاره نمود.

دکتر قاسمی رئیس پژوهشکده آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز با اشاره به الزامات اجرای طرح های آینده نگاری، نظارت و ارزیابی و رصد تحولات را یکی از الزامات بعد از اجرای آینده نگاری معرفی و پیشنهاد کرد جهت کسب نتایج بهتر در اجرای طرح آینده نگاری زیست فناوری ساختاری برای نظارت و ارزیابی و رصد تحولات در حوزه زیست فناوری طراحی و ایجاد شود.

همچنین دکتر قاسم زاده، عضو هیات علمی گروه شیمی و دکتر محبی، عضو هیات علمی گروه مواد نیز با معرفی تجهیزات آزمایشگاه های گروه شیمی و مواد به تحقیقات و طرح های پژوهشی انجام شده اشاره کردند و پیشنهادات خود را مطرح نمودند.

در ادامه مسؤلان ستاد از مجموعه آزمایشگاههای دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) که می تواند در فرایند مأموریت دانشگاه در اجرای تقسیم کار ملی و مشارکت در طرح آینده نگاری زیست فنا.ری به عنوان زیرساخت مورد استفاده قرار گیردبازدید کردند و از نزدیک با تجهیزات مورد استفاده در پژوهش های علمی و توانمندی های دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) آشنا شدند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z1b1