برگزاری نشست ترویجی زیست‌ فناوری در حوزه دانش‌آموزی در استان لرستان

سمينار ترويجي زيست فناوري دانش آموزي استان لرستان با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری در سالن ابن سينا بيمارستان شهيد رحيمي خرم آباد برگزار شد.

  سمينار ترويجي زيست فناوري دانش آموزي استان لرستان با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری و با حضور دكتر مجتبي خاكساريان مدير تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي لرستان ، دكتر بهروز عزت پور معاون مركز تحقيقات داروهاي گياهي رازي ، مهندس مظفر افشار پدر بلوط ايران ، آقای دریکوند، مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان و تعداد كثيري از مدیران و معلمان مدارس و پژوهش سراهای استان لرستان در سالن ابن سينا بيمارستان شهيد رحيمي خرم آباد برگزار شد.

   مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در نشست ترویجی زیست فناوری دانش آموزی بر دوستی دانش آموزان با طبیعت تاکید کردو گفت: وجود فناوری های نوین در عرصه های کشاورزی و زیست فناوری از جمله مباحثی است که باید دانش آموزان را به آن ترغیب و تشویق کرد .خدانظر دریکوند افزود :  چند سالی است که دنیا به اهمیت این رشته پی برده است و از رشته زیست فناوری در مواردی چون حفظ ذخائر ژنتیکی ،حفظ محیط زیست  و درآمد زایی استفاده می کند. وی در ادامه خاطر نشان کرد : طبیعت با خود اسراری دارد که پی بردن به آن می تواند بشر را در حفظ طبیعت وحفظ  گونه های مختلف گیاهی و جانوری کمک کند .دریکوند در ادامه با تقدیر از خدمات ارزشمند پدر بلوط ایران مهندس مظفر افشار افزود : یکی از گونه های جانوری که در جنگل های بلوط زاگرس وجود دارد سنجاب است که نقش موثری در تکثیر جنگل های بلوط دارد و نابودی  این گونه جانوری می تواند به نابودی جنگل های بلوط منجر شود .

دریکوند در پایان سخنان خود با استقبال از حرکت های دانش بنیان در آموزش و پرورش افزود : ترغیب دانش آموزان به تحقیق و پژوهشگری و کشف کردن حقایق از جمله راهبردهایی است که آموزش و پرورش با دقت دنبال می کند .  

   مدير تحقيقات و فناوري دانشگاه علوم پزشكي لرستان با تبريك سالروز پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي اظهار داشت مقوله زيست فناوري از لحاظ توليد تا ارزش اقتصادي براي هر جامعه اي از اهميت راهبردي خاصي برخوردار است و پس از تشريح اهميت و منافع زيست فناوري براي كشور و گردش مالي توليد محصولات دانش بنيان این حوزه بیان کرد که ما بايد به اين باور همگاني برسيم كه با استفاده از پتانسيل دانش آموزان جهت شركت و موفقيت در جشنواره ها قدم هاي مثبتي برداريم . دکتر خاکساریان بیان کرد که به چرخش در آوردن چرخ هاي اقتصادي كشور امروز مستلزم كار علمي وعملي مي باشد و آموزگاران و آموزش وپرورش جز پيشگامان اين حوزه هستند .

   در اين سمينار، افشار پدر بلوط ايران نيز سخناني در مورد اهميت محيط زيست و تجهيزات و تكنولوژي پيشرفته ،ايراد نمود و افزود :امروز بهترين كاري كه بايد كنيم حفظ وحراست از محيط زيست است و بايد تا مي توانيم در كاشت گونه هاي درختي و گسترش آن بالاتخص گونه هاي بومي مانند بلوط كه با اقليم ما همخواني دارد تلاش كنيم .

در ادامه سرکار خانم دکتر ابدالی، مجری اجرای طرح مراکز پیشگام زیست فناوری در 6 استان کشور، ابتدا به اهمیت زیست فناوری پرداخته و به کاربردهای فراوان آن اشاره نمودند. ایشان سپس به اقدامات انجام شده در خصوص ترویج و آموزش زیست فناوری دانش آموزی در دو سال گذشته پرداختند.

‌ابدالی در پایان با اشاره به اینکه آشنا کردن دانش آموزان با رشته زیست فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است، مسیر فعالیت مدارس و پژوهش سراهای استان لرستان را در ترویج و آموزش زیست فناوری به دانش آموزان را تشریح نموده و به سوالات معلمان و مدیران مدارس و پژوهش سراهای استان پاسخ دادند.

لازم به ذکر است که طرح مراکز پیشگام زیست فناوری دانش آموزی در استان های تهران، یزد، اصفهان، لرستان، خوزستان، فارس و مازندران اجرا خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z39f