دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری:

برنامه مدون تقسیم کار ملی زیست‌فناوری کشور تهیه شد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صد و نوزدهمین جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: یکی از بزرگ ترین پروژه های زیست فناوری تهیه برنامه مدون تقسیم کار ملی زیست فناوری بود.

 دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، از تهیه برنامه مدون تقسیم کار ملی زیست‌فناوری کشور خبر داد. 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صد و نوزدهمین جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: یکی از بزرگ ترین پروژه های زیست فناوری تهیه برنامه مدون تقسیم کار ملی زیست فناوری بود که وظایف تمامی دستگاه های ذیربط در این حوزه کاملا مشخص شده است.
وی افزود: این برنامه با هدف ورود فعال همه دستگاه های ذیربط در حوزه زیست فناوری به این موضوع تهیه شده است و به همه دستگاه های مرتبط نیز ابلاغ خواهد شد.
به گفته قانعی، باید برنامه ای در این زمینه تهیه شود که دولت را مجاب به حمایت کرده و درآمدزایی و ارزش آفرینی حوزه زیست فناوری را برای دولت روشن کند تا در آینده به اقتصاد زیستی نیز فکر کنیم، اقتصادی که در برخی کشورها مورد توجه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: باید برنامه ارائه شده به حدی جامع و کامل باشد و موضوع اقتصاد زیستی را نیز به آن پیوست کنیم تا دولتمردان مجاب شوند می توانیم در 10 سال آینده 20 درصد اقتصاد کشور را از اقتصاد زیستی تامین کنیم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به ارزش آفرینی زیست فناوری در آینده اقتصادی کشور، گفت: پس از ارائه برنامه مدون تقسیم کار ملی زیست فناوری، سال آینده بسته اقتصاد زیستی را نیز ارائه خواهیم کرد.
قانعی بیان کرد: هنوز در دولت به اقتصادی بودن علم و فناوری چندان اعتقادی وجود ندارد که نهادینه کردن این فرهنگ و باور در دولت وظیفه ما است و باید با ارائه برنامه های مدون و تلاش های بی وقفه آن را به نتیجه برسانیم.
وی اظهار کرد: برای رهایی از اقتصاد نفتی باید به منابع زیستی اتکا داشت که متاسفانه هنوز نتوانسته ایم اهمیت منابع زیستی را در جامعه نهادینه کنیم.

تهیه طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری بر اساس ظرفیت های موجود

در ادامه این جلسه محمود تولایی، مجری طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری نیز گفت: طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری بر اساس ظرفیت های موجود و با نگاهی آینده نگر تهیه شده و جایگاه و وظایف همه دستگاه های ذیربط در این حوزه مشخص شده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری آگاهی از نیازها، تهیه نقشه منسجم، ایجاد تناسب بین بخش های مختلف علمی، فرهنگی و نوآوری در دانشگاه ها را اصول هر کار علمی می دانند که همه این موارد جز با همکاری و همسویی همه دستگاه ها امکانپذیر نیست.
به گفته تولایی در این برنامه به همه کارگروه ها اعلام شده که آینده پیشرفت فناوری در حوزه کاری خود را ببینند، بر اطلاعات موجود تکیه کرده و اولویت های منطقه ای و نقطه ای خود را به صورت کامل مشخص کنند.
وی بیان کرد: اگر ستاد توسعه زیست فناوری به اندازه کامل ظرفیت بالقوه و موضوع برای کار داشته باشد قدرت چانه زنی بیشتری برای مجاب کردن سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواهد داشت.
مجری طرح تقسیم کار ملی زیست فناوری با بیان اینکه حوزه های کلیدی زیست فناوری در این برنامه مشخص شده است، گفت: بخش کشاورزی، صنعت و محیط زیست مهم ترین حوزه های زیست فناوری هستند که در این سه حوزه 274 زیر حوزه، 40 مرکز و دانشگاه مرتبط و 146 زیرمعیار برای ارزیابی و اولویت بندی مشخص شده است.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zqgb