دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی :

باید در حوزه زیست‌فناوری صادرکننده شویم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعیین بیوتک به عنوان اولویت نخست 20 سال آینده، تاکید بر حضور در بازارهای بین المللی، نگارش سند مستقل بیوتکنولوژی وسپردن این بخش به ستاد زیست فناوری به عنوان متولی، گام مثبتی برای پیشرفت در حوزه زیست فناوری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعیین بیوتک به عنوان اولویت نخست 20 سال آینده، تاکید بر حضور در بازارهای بین المللی، نگارش سند مستقل بیوتکنولوژی وسپردن این بخش به ستاد زیست فناوری به عنوان متولی، گام مثبتی برای پیشرفت در حوزه زیست فناوری است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی ،محمد مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره زیست فناوری ایران با بیان اینکه کشور در جریان تحولات علمی در آغاز راه است، تاکید کرد: در فناوری های پیشرفته اول راهیم و کشورهای دیگر اکنون بصورت جهشی و تصاعدی سرمایه گذاری می کنند که در آینده زندگی ما را می تواند زیر و رو کند.

دییر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در عین حال نوپایی زیست فناوری و وجود انرژی فراوان از جمله جوانان و دانشمندان دارای انگیزه را یک مزیت مناسب در این بخش خواند و شرط بالفعل شدن این انرژی عظیم را رفع گرفتاری ها و مقررات دست و پا گیر دانست.

مخبر دزفولی با اشاره به ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان با راهکارهای مختلفی مثل وام و صادرات گفت: باید از شرکت های دانش بنیان پشتیبانی و مسیرشان را هموار کرد.

وی با بیان اینکه ما در کشور انرژی های زیادی داریم که باید آزاد شوند، بیان داشت: ما در برخی بخش ها به جای اینکه مسولیت کارگزاری و خدمت رسانی و تسهیل گری داشته باشیم سدی در برابر محققین ایجاد می کنیم.

مخبر دزفولی تاکید کرد:ما در کشور امکانات زیادی داریم که باید بالفعل شوند، مثلاً یک ظرفیت دانشجویی دکتری و جوان داریم که باید بالفعل شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اینکه در تلویزیون بر سر بیوتکنولوژی بحث می کنند و بر سر محصولات تراریخته بحث می کنند درست نیست و جای این حرف ها در محیط علمی است.

وی افزود: طرح این موضوعات در رسانه ها باعث نگرانی مردم و نا امیدی محققین و شرکت ها می شود و این بحث کردن در رسانه برای پیشرفت علمی و برای پیشرفت بیو تکنولوژی یک آفت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در بیوتکنولوژی می‌خواهیم صادر کننده باشیم ما بیشتر واردات محور هستیم تا صادرات محور.

وی در ادامه گفت: امیدوارم سال آینده شاهد یک جهش در زمینه زیست فناوری باشیم.

هوشمندی مسوولان برای انتخاب زیست فناوری به عنوان اولویت الف

همچنین مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی درادامه مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره زیست فناوری ایران با اشاره به رشد بالای زیست فناوری در دنیا، گفت: با توجه به رشد بالای زیست فناوری در دنیا، کار ایرتن برای کسب درصدی از بازار جهانی این رشته سخت تر شده است و تلاش بیشتری می طلبد.

وی افزود: انتخاب زیست فاوری به عنوان اولویت الف توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اهمیت این حوزه را در دنیا نشان می دهد.

قانعی با اشاره به بودجه زیست فناوری در کشور، بیان کرد: کل بودجه زیست فناوری در کشور 590 میلیارد تومان ایت که 66 درصد آن به دو موسسه می رد و تنها 3 درصد از این بودجه تعیین شده به ستاد توسعه زیست فناوری تعلق می گیرد.

وی در خصوص نیروی تحصیل کرده در این حوزه، گفت: تعداد فارغ التحصیلان حوزه زیست فناوری حدود 16 هزار نفر است و متاسفانه تعداد بالایی از این فارغ التحصیلان بیکار هستند و بیکاری آنها در کشور نگران کننده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی جایگاه ایران در تولید و انتشار مقالات علمی را خوب ارزیابی کرد و افزود: رتبه ایران در تولید مقالات علمی در دنیا بین 13 تا 14 است که این رتبه قابل قبول و خوب است.

وی در ادامه بیان کرد: در سال 95 تعداد اختراعات ثبت شده حوزه زیست فناوری 92 مورد بوده است که این موضوع نیز جزء افتخارات کشور است.

قانعی  در خصوص اقدامات صورت گرفته در نمایشگاه امسال، اظهار کرد: در نمایشگاه امسال 14 کارگاه برگزار شد و 485 گواهینامه نیز صادر شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به حضور هیات های خارجی در جشنواره امسال، ادامه داد: هیات هایی از کشورهای پاکستان، اتیوپی، هند، سریلانکا، لبنان و غیره در نمایشگاه حضور داشتند و قراردادهایی با آنها منعقد شده است

 تصویب قوانین مناسب برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ضروری است

محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم با اشاره به قوانین حمایتی مجلس شورای اسلامی در حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: ما قوانین مترقی را در حوزه حمایت از فناوری و شرکت های دانش بنیان در مجلس تصویب کردیم؛ اگر به این قوانین توجه لازم صورت گیرد، حتما شاهد تحول چشم گیری در حوزه توسعه و پیشرفت فناوری های نو و ارتباط بین صنعت و دانشگاه خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه ما جزو کشور های عقب مانده در حوزه کسب و کار هستیم و برای اینکه بتوانیم جایگاه مناسبی پیدا کنیم نیاز به اطلاعات داریم.

زاهدی با تاکید بر چرخه تولید علم گفت: باید تا سال 1400 رتبه صادرات کشور با فناوری بالا از هشت منطقه به سه برسد و معتقدم به دو هم می توانیم برسیم.

 زیست فناوری امید به زندگی را در مردم افزایش می دهد

در ادامه این مراسم، علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی نیز با بیان اینکه واژه زیست فناوری یادآور امید به زندگی است، گفت: خود واژه زیست فناوری برای مردم امید به زندگی را به ارمغان می آورد و بسیاری از مشکلات جامعه به کمک این رشتع علمی قابل حل است.

وی ادامه داد: حل معضلاتی چون ریزگزدها، مکشلات زیست محیطی، مشکلات حوزه کشاورزی، سلامت و غیره به کمک زیست فناوری قابل رفع است.

وطنی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای توسعه علم در کشور هم نیروی انسانی متخصص داریم و هم زیرساخت های مناسبی در کشور وجود دارد فقط باید از این امکانات به نحو مناسبی استفاده کنیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی ادامه داد: تولید علم و فناوری را از دانشگاه ها به سطح مدارس و دبیرستان ها رسانده ایم اما این کافی نیست و باید زیست فناوری را وارد زندگی عادی مردم کنیم.

وی همچنین بیان کرد: نقش متخصصان و شرکت های دانش بنیان در تولید و توسعه اقتصاد دانش بنیان بسیار پررنگ است و باید از نیروی انسانی کشور پاسداری کنیم.

معرفی برگزیدگان جایزه زیست ایران در چهارمین نمایشگاه زیست فناوری

برگزیدگان جایزه زیست ایران در چهارمین جشنواره و نمایشگاه زیست فناوری معرفی و تقدیر شدند.

در این مراسم از برگزیدگان جایزه زیست ایران تقدیر به عمل آمد.

جایزه زیست ایران به سه گروه رقابتی شرکت های برتر (نوپا، تولیدی، صنعتی) و فناوری برتر اعطا شد.

 

همچنین یک تقدیرنامه به یک پژوهشگر برتر تعلق گرفت.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZdQe