بازدید وزیر جهاد کشاورزی از نمایشگاه ایران‌ساخت در حوزه خوراک دام

نمایشگاه دائمی فناوری‌های ایران ساخت میزبان وزیر جهاد کشاورزی بود؛ تازه‌ترین دستاوردها ارائه شد

نقش دانش‌بنیان‌ها در رفع نیاز راهبردی کشور به خوراک دام

وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید، گفت: در ابتدای سال با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری آیین نامه ای درخصوص دانش بنیان ها تنظیم کردیم که ۱۹ ماده دارد و بخش های مختلفی را هدف قرار داده است. الان با توجه به اجرای مردمی سازی یارانه ها طبیعتا قیمت نهاده های دامی افزایش یافته است لذا یکی از دغدغه های فعلی ارزان سازی خوراک دام است.

وی افزود: با وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی که آسیب زیادی به بخش کشاورزی زد؛ هیج فکری برای استفاده از بقایای کشاورزی و ظرفیت های بومی برای تامین خوراک دام نشد. ولی الان با این اتفاق، فصل جدیدی در حوزه ورود نوآوری و فناوری به خوراک دام باز شده است و به نوعی انقلاب نوآوری و افزایش بهره وری در صنعت دام و طیور کشور محسوب می شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، با کمک معاونت علمی و فناوری این نمایشگاه برپا شده است و ایده مندان و توانمندان دعوت شده اند تا برای ارزان سازی خوراک دام و طیور ایده های خود را ارائه کنند. ظرفیت های بی نظیری هم در کشور وجود دارد هم در حوزه گیاهان هرز و خودروی مناطق مختلف کشور و هم بقایای کشتارگاه ها و غیره وجود دارند که می توانند جایگزین شوند. به خصوص در حوزه پروتئین که حدود ۴.۶ میلیون تن کنجاله سویا وارد می کنیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: البته توجه به حلقه تولید در محصولات پربازده هم‌ در حوزه ورود فناوری به حوزه تولید و افزایش بهره وری. جمع آنها در کنار استفاده از حوزه صنعت خوراک دام می تواند افزایش بهره وری را به دنبال داشته باشد. شاید جمع آنها در کنار کمک های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخبگان و شرکت های دانش بنیان بتواند به ما کمک کند در این حوزه کاهش واردات را تا سقف ۵۰ درصد محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال تعداد شرکت های دانش بنیان افزایش می یابد، بیان کرد: در ماده ۱ این آیین نامه با توجه به فرمایشات مقام‌معظم رهبری بر جبران تاخیر کشور در زمینه ورود شرکت های دانش بنیان و فناوری به حوزه کشاورزی تاکید شده است. ۲۰ درصد شرکت های دانش بنیان باید مربوط به حوزه کشاورزی باشند و ما موظفیم تسهیلات لازم و حمایت ها را برای تحقق این هدف ارایه کنیم.

نمایشگاه فیدتک با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شده و قرار است ظرفیت های دانشی و تخصصی داخلی برای توسعه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان را شناسایی کند و برای رفع نیازهای فناورانه این حوزه به کار ببندد.

این رویداد ۲ روزه که ۲۲ و ۲۳ خردادماه سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه دائمی فناوری‌های ایران ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برپا است «توسعه شبکه همکاری شرکت های دانش بنیان و خلاق، نهادهای حاکمیتی و بخش های کاربر»، «ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در سطح جهانی»، «بررسی راهکارهای افزایش توان رقابت بین المللی و تاب آوری»، «شناخت نیازهای فناورانه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان» و «ارائه تجربیات و دستاوردهای جدید شرکت های دانش بنیان» را دنبال می کند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zsht