آغاز سرمایه گذاری برای ایجاد اولین زیر ساخت ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات رایانش زیستی کشور در پژوهشکده شمال انستیتوپاستور ایران

با حضور جناب آقای دکتر واعظی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری جهت ایجاد اولین زیرساخت ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات رایانش زیستی کشور (Biocomputing) در پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران با اعتبار یکصد میلیارد ریال آغاز شد .

جمعه پنجم شهریورماه 1395 همزمان با زاد روز حکیم نامدار ایرانی، زیست فناور بزرگ دنیا محمد بن زکریای رازی و همزمان با گرامیداشت هفته دولت ، با حضور جناب آقای دکتر واعظی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات سرمایه گذاری جهت ایجاد اولین زیرساخت ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات رایانش زیستی کشور (Biocomputing)  در پژوهشکده شمال انستیتو پاستور ایران با اعتبار یکصد میلیارد ریال آغاز شد .

پردازش و تجزیه و تحلیل داده های ژنتیکی جهت تشخیص زودرس، پیشگیری و درمان بیماری­های واگیر و غیرواگیر (عفونی ، سرطان، قلبی عروقی و... ) از جمله وظایف این مرکز می باشد.

با توجه به پیشرفت علم و اثبات نقش شگرف ژن­ها در ایجاد بیماری و پاسخ به درمان بیماری­ها امروزه "پزشکی شخصی سازی شده" در اولویت کار پژوهشگران و سیاست گذاران حوزه سلامت دنیا قرار گرفته است.

در "پزشکی شخصی سازی شده" درمان بیمار مدنظر است نه درمان بیماری، مثلا به جای درمان سرطان بصورت مشابه درهمه بیماران ، بیمار مبتلا به سرطان براساس نوع ژن و حساسیت به دارو و یا نوع پاسخ به درمان تحت شیمی درمانی با داروی خاص و دوز خاص قرارمی گیرد.

ان شاالله در آینده نزدیک بیماری سل مقاوم به درمان، مقاومت­های آنتی بیوتیکی، بیماری­های عفونی و غیرعفونی مقاوم به درمان در "پزشکی شخصی سازی شده "تسلیم دانش بشری می شوند .

لازم به ذکر است رایانش زیستی شاخه ای مهم و بین رشته ای از علم است که علوم مختلفی چون رایانه، ریاضی کاربردی ، آمار، پزشکی، بیولوژی مولکولی، علوم داروئی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک را شامل می شود و علاوه برحوزه انسانی در حوزه های دامپزشکی و کشاورزی نیز کاربرد فراوان دارد.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z9yb