گفت‌وگو با دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در برنامه رویان

برنامه تلویزیونی «رویان» با شعار «روایت یک قهرمان» میزبان دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری بود. در این برنامه از نخبگان، اندیشمندان و پژوهشگرانی دعوت می‌شود که در ارتقای دانش و پیشرفت علمی کشورمان سهم بسزایی داشته‌ و برای عموم مردم کمتر شناخته شده هستند.

در این قسمت از برنامه رویان، به روایت زندگی دکتر قانعی بعنوان یکی از قهرمانان الگوی پیشرفت و خودکفایی در کشور پرداخته شد. ابتدا در مستندی کوتاه به سوابق پژوهشی و اجرایی دکتر قانعی اشاره گردید؛ ایشان فوق تخصص بیماریهای ریوی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای سابقه ی همکاری پژوهشی در حوزه ی عوارض سلاح های شیمیایی و شیوههای نوین درمان مصدومین شیمیایی است. در سوابق اجرایی دکتر قانعی، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله الاعظم (عج) به چشم می‌خورد. وی عضو انجمن ریه اروپا، عضو هیئت رئیسه انجمن ریه ایران، عضو هیئت بورد بیماری‌های ریوی کشور، عضو کالج پزشکان ریه آمریکا و عضو جامعه توراکس آمریکاست. دکتر قانعی اثرگذارترین تصمیم زندگی‌اش را رفتن به دانشگاه و انتخاب مسیر علمی می‌داند.

در خلال برنامه از همکاران و نزدیکان ایشان از جمله دکتر حسن باقری رئیس مرکز تحقیقات آسیب های شیمیایی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، دکتر امیرحسین کارآگاه مدیرعامل شتاب دهنده دانش بنیان زیست فناوری ایران و دکتر محمدمهدی مقدسیان معاون پژوهشی ستاد توسعه‌ی زیست فناوری دعوت به عمل آمده بود. دکتر باقری همکار دکتر قانعی در مرکز تحقیقات آسیب‌شناسی، از ویژگی هایی چون صمیمیت، تدین، پشتکار و الهام بخشی ایشان در حوزه کاری یاد کردند. دکتر کارآگاه نیز به نقش پررنگ دکتر قانعی در اکوسیستم نوآوری کشور اشاره کرده و دید همه جانبه‌ی ایشان را حاصل سال ها تجربه در حوزه های مختلف پژوهشی و مدیریتی دانست. همچنین دکتر مقدسیان بعنوان یکی از همکاران دکتر قانعی، از ایشان به عنوان مصداق کامل انسانی که یا برای مسائل گوناگون راه حل پیدا می‌کنند و یا راه حلی را می سازند، یاد کرد.

در این گفت‌وگو، دکتر قانعی به کسانی که از دست یابی به راه حل و حل مشکلات ناامید می‌شوند، توصیه کردند: «کسی که از قوه‌ی تخیل خوب برخوردار نباشد و نتواند آرمانی برای خود ترسیم کند اراده ی انجام کار ندارد؛ ولی داشتن یک تصویر زیبا و شدنی، محرک انسان برای رسیدن به راه حل ها و کوچک کنندهی موانع است. پس اول لازم است یک تصور از آینده برای خود داشته باشید؛ کسی که مایوس می‌شود در ابتدا خودش را کوچک کرده یعنی خود را آنقدر بزرگ نمی‌بیند که از پس کاری بربیاید».

در انتها به رسم یادبود پرچم ایران به ایشان هدیه شد و دکتر قانعی از جوانان خواهش کردند این پرچم و بیرق را رها نکنند تا به قله های افتخار دست پیدا یابند.

برای تماشای این برنامه، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید.

https://telewebion.com/episode/0x528a5ef

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZpQv