چند ایده برای تجارتی سودآور در صنعت بیوتکنولوژی

صنعت بیوتکنولوژی هند

صنعت بیوتکنولوژی هند یکی از مهم ترین بخش های دانش بنیان است که در هند رشد می کند و انتظار می رود که نقش مهمی در شکل گیری سریع اقتصاد در حال توسعه هند داشته باشد. صنعت بیوتکنولوژی هند حدود 2 درصد از صنعت جهانی بیوتکنولوژی را در اختیار دارد. صنعت بیوتکنولوژی در هند،شامل800 شرکت است که در واقع به میزان 11 میلیارد دلار آمریکا ارزش دارند.

ابتکارات دولت هند در صنعت بیوتکنولوژی

دولت هند چندین طرح ابتکاری را برای ترویج نوآوری و کارآفرینی در صنعت کشاورزی ارائه داده است که در اینجا برخی از موارد را ذکر کرده ایم:

  • دولت هند یک توافقنامه همکاری با سازمان زیست شناسی مولکولی اروپا برای تقویت تعامل علمی و تحقیقات مشترک بین هند و اروپا امضا کرده است.
  • دولت هند قصد دارد تعداد شرکت های نوپا را در بخش بیوتکنولوژی در دو تا سه سال آینده از 500 شرکت به 1500 الی 2000 افزایش دهد.
  • دولت هند در حال برنامه ریزی برای ایجاد صندوق سرمایه گذاری در بخش داروسازی است تا از استارت آپ های تحقیق و توسعه در صنعت داروسازی و بیوتکنولوژی حمایت کند.

لیست چند ایده کسب و کار سودآور در صنعت بیوتکنولوژی

  • کشاورزی:یکی از بهترین مشاغل در صنعت بیوتکنولوژی است که در منطقه ای مستعد کار کشاورزی راه اندازی می شود. شما می توانید چندین خدمات به کشاورزان از جمله آزمایش خاک،نمودار کمبود مواد مغذی،آزمایش بذر،تشخیص و کنترل اضافه کنید.
  • تولید بیودیزل:واحد تولید بیودیزل را می توان به صورت مقیاس کوچک در هر مکانی که مواد اولیه اصلی و روغن گیاه Jatropha موجود است به راحتی تأسیس کرد. جستجوی مداوم برای دسترسی به منابع تجدیدپذیر سوخت به دلیل سرعت تقلیل فسیل ها ادامه دارد. اصطلاح سوخت زیستی برای تعریف سوخت هایی که از گیاهان یا حیوانات قابل تهیه هستند استفاده می شود.
  • تولید کودهای زیستی:یکی از بهترین مشاغل در حال ظهور در صنعت بیوتکنولوژی است.کودهای زیستی میکروارگانیسم های زنده با منشا باکتریایی، قارچی و جلبکی هستند.تولید کودهای زیستی در بین ایده های سودآور صنعت بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی بسیار محبوب است.جدا از این کودهای زیستی اقلام ضروری برای کشاورزی ارگانیک هستند.برخی از رایج ترین کودهای زیستی عبارتند از ریزوبیوم،آزوتوباکتر،آزوسپیریلوم،جلبک سبز آبی، میکروارگانیسم های حل کننده فسفات و غیره.
  • تولید کود کمپوست:می توانید یک مکان برای تولید کود کمپوست در شهرهای کوچک،مناطق روستایی و مناطق شهری راه اندازی کنید.می توانید این تجارت را با ضایعات گیاهی،ضایعات سبزیجات و زباله های آشپزخانه شروع کنید.
  • فرآوری مواد غذایی:صنعت بیوتکنولوژی تأثیر بالقوه ای در فرآوری مواد غذایی مدرن دارد.با استفاده از میکروارگانیسم های طبیعی،باکتری ها، مخمرها و کپک ها و آنزیم ها،می توانیم غذای بهتری را به شیوه سالم تری تولید کنیم.
  • دانه های ترکیبی:تولید بذرهای پربازده یکی از سودآورترین مشاغل در صنعت بیوتکنولوژی است.
  • تولید دارو تخصصی:هرگونه ماده یا ترکیبی از مواد که ممکن است به منظور تشخیص پزشکی یا درمان و یا اصلاح عملکردهای فیزیولوژیکی در انسان تجویز شود به عنوان یک محصول دارویی در نظر گرفته می شود.
  • تولید واکسن: اساساً شما می توانید از بیوتکنولوژی به سه روش مختلف در ساخت واکسن استفاده کنید. جداسازی یک آنتی ژن خالص با استفاده از یک آنتی بادی مونوکلونال خاص،سنتز یک آنتی ژن با کمک ژن کلون شده و سنتز پپتیدها برای استفاده به عنوان واکسن است.

لازم به ذکر است که برای تولید واکسن در مراکز تحقیقاتی به تجهیزات خاصی از قبیل هود لامینار، انکوباتور،فریزر و یخچال آزمایشگاهی و اتوکلاو نیاز است.

واکسن کرونا

برای درک اینکه COVID-19 چگونه تجارت جهانی و تولید واکسن را تحت تأثیر قرار داده است و برای درک اینکه ظرفیت های اصلی تولید واکسن COVID-19 در مقیاس بزرگ کجا یافت می شوند،تجارت جهانی واکسن ها را قبل از همه گیری بررسی کردیم و به دو نتیجه اصلی رسیدیم. اول،قبل از همه گیری، اتحادیه اروپا بزرگترین تولید کننده واکسن در جهان بود.دوم، بازار واکسن قبل از همه گیری به دو حوزه تقسیم شد:کشورهای ثروتمند از طریق ظرفیت تولید اتحادیه اروپا و ایالات متحده تأمین می شوند(که دومی بیشتر خود تولید می کند)،در حالی که هند تولید کننده اصلی کشورهای در حال توسعه بود و چین منحصراً برای بازار خود تولید می کرد.

به طور کلی شواهد نشان می دهد که تولیدکنندگان واکسن با درآمد بالا(ایالات متحده،اتحادیه اروپا)در دوران همه گیری  به تولید برای کشورهای پردرآمد ادامه داده اند.

داده های مربوط به تولید واکسن COVID-19 از ایرفینیتی (Airfinity)،یک شرکت خصوصی که در زمینه داده های COVID-19 تخصص دارد،شباهت ها و تفاوت ها را در مقایسه با وضعیت قبل از همه گیری نشان می دهد.بزرگترین تولیدکنندگان واکسن COVID-19 همان بزرگترین تولیدکنندگان واکسن قبل از همه گیری (چین،ایالات متحده،اتحادیه اروپا و هند) هستند اما رتبه بندی تغییر کرده است.

شکل 1 میزان تولید و صادرات واکسن کرونا

  • تولید ورمی کمپوست:بخش قابل توجهی از زباله های جامد شامل "پسماندهای آلی" است که زیست تخریب پذیر هستند. علاوه بر این، می توانید ضایعات را به "کود زیستی بسیار مغذی" تبدیل کنید زیرا  4-5 برابر قوی تر از کمپوست های معمولی است.حتی گاهی اوقات نسبت به کودهای شیمیایی برای رشد بهتر محصول و تولید غذای ایمن برتری دارد. تجارتی بسیار سودآور است. می توانید با یک سرمایه گذاری کوچک شروع کنید.
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZJ5r