واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی

واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی، پیشگام در ایمنی‌زایی

سالانه 3 تا 5 میلیون نفر در جهان به آنفولانزا شدید مبتلا شده و 290 تا 650 هزار مرگ ناشی از این بیماری گزارش می شود. وی افزود: به هر میزانی که کشور اعلام نیاز کند تولید واکسن آنفلوآنزای ایرانی این شرکت مشکلی نخواهد داشت؛ معمولاً دولت واکسن را خریداری و به پرسنل درمان و بهداشت تزریق می کند. ظاهراً توسط دولت این واکسن ایرانی به میزان ۵۰۰ هزار دوز خریداری شده است.

دکتر قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری اعلام کرد:« تنها یک شرکت دانش بنیان توانسته واکسن آنفلوآنزا را به صورت نوترکیب تولید کند

 

همه ی ما با نزدیک شدن به فصل سرد سال، حداقل برای یکبار بیماری آنفولانزا را تجربه کردیم. بیماری تنفسی آنفلوانزا برای خیلی از ما ممکن است تجربه چند روز بدن درد، خستگی، تب و عطسه باشد. اما این بیماری می‌تواند برای گروهی جدی تر بوده تا حدی که منجر به بستری شدن و حتی مرگ شود.

سالانه 3 تا 5 میلیون نفر در جهان به آنفولانزا شدید مبتلا شده و 290 تا 650 هزار مرگ ناشی از این بیماری گزارش می‌شود. مرگ و میر ناشی از آنفولانزا در افراد 65 سال و بالاتر شایع است، اما می تواند در کودکان و بزرگسالان جوان نیز دیده شود.

یک شرکت دانش بنیان ایرانی، بعنوان سومین تولیدکننده واکسن آنفلوانزای فصلی نوترکیب در جهان شناخته می‌شود. واکسن نوترکیب ایرانی متشکل از پروتئین هماگلوتینین سویه های رایج انفولانزا به منظور پیشگیری و کاهش عوارض ناشی از انفولانزای فصلی می‌باشد. این واکسن جدید ترین تکنولوژی در حوزه واکسن های انفولانزا را داراست.

واکسن نوترکیب به واسطه فرآیند تولید، میزان حساسیت‌زایی کمتری دارد. به گفته ACIP یا کمیته مشورتی شیوه های ایمن سازی آمریکا، بین انواع واکسن‌های آنفلوانزای موجود، واکسن نوترکیب بهترین و موثرترین انتخاب برای سالمندان است.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: تنها یک شرکت دانش بنیان (در ایران) توانسته یک واکسن آنفلوآنزا را به صورت نوترکیب تولید کند که اکنون هم در بازار موجود است. ایشان با اشاره به برتری این واکسن نسبت به محصولات غیر نوترکیب موجود در بازار بعلت منشا تخم مرغ و امکان حساسیت زایی آنها، این واکسن را گزینه بهتری برای افراد دارای حساسیت اعلام کرد.

دکتر قانعی با بیان اینکه سال گذشته آزمایشات بالینی این واکسن آنفلوآنزای ایرانی انجام شد و کاملاً نسبت به رقبای خارجی موفق بود، عنوان کرد: این واکسن ۴ ظرفیتی است و در حال حاضر هم در داروخانه‌ها موجود است. وی افزود: به هر میزانی که کشور اعلام نیاز کند تولید واکسن آنفلوآنزای ایرانی این شرکت مشکلی نخواهد داشت؛ معمولاً دولت واکسن را خریداری و به پرسنل درمان و بهداشت تزریق می‌کند. ظاهراً توسط دولت این واکسن ایرانی به میزان ۵۰۰ هزار دوز خریداری شده است. اما به غیر از پرسنل درمان و بهداشت، لازم است که افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماران ریوی، قلبی، رماتیسمی، زنان باردار و هر ساله واکسینه شوند که میانگین این افراد ۶میلیون نفر در کشورمان است. بر این اساس می‌توان گفت مطابق با الگوی جهانی و منابع علمی هر ساله ۲۰ میلیون دوز به واکسن آنفلوآنزا نیاز داریم.

ایشان با بیان اینکه با توجه به نیاز کشور لازم است برای تولید داخل، برنامه جدی تری داشته باشیم، بیان کرد: امسال که گذشت اما اگر برای واکسینه ۲۰ میلیون دوز برنامه ریزی شود لازم است تا اسفند ماه به شرکت درخواست داده شود. همچنین لازم است ۶ میلیون دوز ذخیره داشته باشیم و رایگان برای افرادی که ملزم به تزریق این واکسن هستند مورد استفاده قرار بگیرد. این افراد شامل ۵۰ سال به بالا و بیماران خاص می‌شود.

گفتنی است، بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا پیش از شیوع این بیماری در جامعه بوده که این زمان در فاصله نیمه شهریور تا نیمه آبان ماه است. با این حال اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکانپذیر نباشد، همچنان توصیه می‌شود که تا پایان دی ماه تزریق صورت گیرد. چون معمولا حداکثر شیوع آنفولانزا هر ساله در ماه‌های بهمن و اسفند دیده می‌شود.

 

منابع: خبرگزاری مهر، سایت رسمی واکسن فلوگارد، سایت شرکت نیواد فارمد سلامت.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z4jv