همکاری استاد برجسته ایرانی به عنوان نویسنده کتاب با انتشارات Wiley و Springer

دکتر سید حسین حسینی فر، متولد 1364، گرگان. مقاطع تحصیلی خود را در رشته شیلات، لیسانس- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، فوق لیسانس – دانشگاه تهران، دکتری – دانشگاه تهران، گرایش تکثیر و پرورش آبزیان گذرانده و از سال 1390 بورس دانشگاه گرگان شده اند.

 دکتر سید حسین حسینی فر، متولد 1364، گرگان. مقاطع تحصیلی خود را در رشته شیلات، لیسانس- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، فوق لیسانس دانشگاه تهران، دکتری دانشگاه تهران، گرایش تکثیر و پرورش آبزیان گذرانده و از سال 1390 بورس دانشگاه گرگان شده اند. از سال 1392 عضو هیئت علمی گروه تکثیر و پرورش دانشگاه گرگان می باشند. لازم به ذکر است ایشان استاد وابسته دانشگاه چیانگ مای تایلند هستند.

به عنوان اولین سوال کتاب را معرفی کنید.

این کتاب جامع ترین کتاب در زمینه پروبیوتیک و پری بیوتیک و سلامت روده آبزیان است و یک همکاری بین المللی با انتشارات  Wiley بود. عنوان کتاب AQUACULTURE NUTRITION Gut Health, Probiotic and Prebiotics است. هر فصلی از کتاب، توسط گروهی از نویسندگان به نگارش در آمد.

همکاران شما در نگارش این کتاب اهل چه کشورهایی بودند؟

محققینی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، نروژ، چین، شیلی، امریکا، ایسلند، و از ایران اینجانب با این گروه همکاری داشتیم.

این کتاب در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

هر فصل به تعریف، اهمیت و کاربرد موارد مختلف پرداخته است، مثلا فصلی در مورد فلور باکتری بومی روده، کاربرد در ماهیان و سخت پوستان و بحث صنعتی شدن، تغییراتی که باید اتفاق بیفتد و غنی سازی با غذای زنده می پردازد.

بازه زمانی نگارش کتاب به چه صورت بود؟

از سال 2013 شروع شد. تقریبا یک سال و نیم طول کشید.

در چه سالی کتاب چاپ و وارد بازار شد؟

در سال 2014 چاپ شده و قیمتی در حدود 500 دلار دارد. کتاب به صورت فروش آنلاین و hard copy در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

نگارش کدام فصول کتاب توسط شما صورت پذیرفت ؟

کتاب در مجموع 16 فصل دارد. و 465 صفحه است. فصل های 6، 14، 15 نوشته بنده است. ویرایش نهایی توسط ادیتور های اصلی کتاب Merrifield و Ringo صورت گرفت.

 

لطفا در مورد نوع همکاری و اینکه چگونه نویسندگان انتخاب شدند توضیح دهید.

انتشارات Wiley به ادیتور اصلی در زمینه مورد نظر خود سفارش کتابی را می دهد. ادیتور اصلی با توجه به زمینه کاری و رزومه افراد، نویسنده ها را پیشنهاد می دهد سپس اجازه همکاری با نویسنده های مختلف توسط وایلی داده می شود و با انها بطور مجزا قرارداد امضا می شود.

لازم است در مورد این کتاب توضیح دهم که بنده به همراه 7،8 محقق دیگر مقاله مروری در این زمینه تهیه نمودیم،‌ ولی با توجه به حجم بالای صفحات مقاله (بیش از صد صفحه)، تصمیم برآن شد که مقاله بسط داده شده و در قالب یه کتاب ارایه گردد.

آیا شما در نوشتن فصل های کتاب به مشکل یا مسئله خاصی برخورد کردید؟

از آن جایی که از سال 2007 در زمینه پروبیوتیک کار کرده ام و مقالاتی در این زمینه در مجلات معتبر به چاپ رسانده ام. مشکلی در زمان نوشتن فصل های مربوطه نداشتم. البته با توجه به نوع همکاری که بین المللی بوده قطعا دسترسی به منابع مورد نیاز آسان تر بوده است.

کتاب دیگری هم با انتشارات Wiley همکاری داشته اید، در مورد این کتاب هم توضیح می دهید؟

بله. این کتاب در زمینه بیماری های آبزیان و نرم تنان (شناسایی و پیشگیری بیماری های ماهی و میگو) است. ادیتور اصلی این کتاب پروفسور Austin ، محقق برجسته در سطح جهان در زمینه بیماری های آبزیان و از دانشگاه Aberdeen اسکاتلند هستند. کتاب در 12 فصل نوشته شده و حدودا 289 صفحه است. کتاب مذبور در سال 2017 چاپ شده و توسط وایلی به صورت آنلاین هم به فروش می رسد.

شما در این کتاب نویسنده چه فصلی بودید؟

فصل 7. و همکارانم پروفسور ژوو و سان از کشور چین بودند.

آیا همکاری شما با گروه قبلی، تاثیری در این همکاری داشته است؟

می توان گفت بله. از طریق پروفسور رینگو به این گروه معرفی شدم.

با توجه به تجربه قبلی شما و فصل های نوشته شده کتاب قبلی، کتاب دوم حجم فصل کمتر است، اگر توضیحی هست بیان می کنید؟

در مورد فصل نگارش شده در این کتاب می بایست خاطر نشان کنم که تعداد صفحات آن بیشتر ازین بوده حدودا 100 صفحه ولی متاسفانه بخش هایی از آن در ورژن نهایی کتاب بر اساس نظر ادیتور حذف شد و در نهایت 10 صفحه چاپ شد.

با این توضیح، آیا ازمطالبی که حذف شد، استفاده ای شد؟

بله، بخش های حذف شده که مربوط به کاربرد پروبیوتیک ها و گیاهان دارویی بود، در قالب دو مقاله مروری در مجلاتی با ایمپکت 4 به چاپ رسانده شد.

در حال حاضر آیا کتابی دیگر در دست دارید؟

بله. طی قراردادی با انشارات Springer و به همراه محققینی از آمریکا و نروژ مشغول نگارش دو فصل از یک کتاب در مورد مکمل های غذایی(ماهی و میگو) هستم که ویراستار آن پروفسور دروم از دانشگاه لاوال کانادا می باشند.

کتاب های نوشته شده با توجه به مطالب جامع و مفیدی که دارند آیا به فارسی ترجمه شده اند تا دانشجویان راحت تر از آن استفاده کنند؟

کتاب اول توسط دو گروه در دانشگاه ارومیه و دانشگاه چمران اهواز در حال ترجمه به فارسی است. ان شالله به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

دکتر حسینی فر رمز موفقیت خود را در چه می بیند؟

همیشه برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد. نا امیدی معنا ندارد. من معتقدم کسی که زحمت بکشد، هیچ وقت این زحمت، بی نتیجه نمی ماند.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z5Yg