*میثم طباطبایی

همراهی سوخت زیستی با زمین و آسمانی پاک

بیودیزل یک سوخت جایگزین است که با هر نسبتی با گازوئیل نفتی قابل اختلاط است. علاوه بر این هیچ نیاز به اعمال هیچ تغییراتی در موتورهای دیزل و جایگاهای سوختگیری تا سطح اختلاط 20% وجود ندارد.

بیودیزل یک سوخت جایگزین است که با هر نسبتی با گازوئیل نفتی قابل اختلاط است. علاوه بر این هیچ نیاز به اعمال هیچ تغییراتی در موتورهای دیزل و جایگاهای سوختگیری تا سطح اختلاط 20% وجود ندارد. به عبارت بهتر بیودیزل سوخت پایداری است که می تواند جایگزین سوخت گازوئیل با منشا نفتی شود. در همین راستا کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست (کمیته سوختهای زیستی) ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه، انجمن سوختهای زیستی ایران و دفتر کمکهای کوچک، تسهیلات محیط زیست جهانی، برنامه عمران سازمان ملل متحد (SGP/GEF/UNDP)، اولین پایلوت شهری استفاده از این سوخت دوستدار محیط زیست در کشور را اجرا نمود و نتایج رضایت بخشی حاصل شد.

نتایج به دسـت آمده از این طرح پایلوت بسـیار خوب و قابل توجه بود که این نتایج را به سازمانهای ذیربط ارایه کردیم؛ ولی هنوز هیچگونه همکاری و یا پاسـخی از این سـازمانهای ذیربط دریافت نکرده ایم و متاسفانه اراده ای برای اجرایی شدن این طرح درسازمانهای متولی وجود ندارد.

در واقع سـتاد توسعه زیسـت فناوری معاونت علمی و فناوری ریاسـت جمهوری غیر از سوخت گازوییل زیستی برنامه های دیگری نیز برای استفاده از انواع سوختهای زیستی مانند اتانول زیستی و گاز زیستی نیز دارد که متاسفانه به دلیل عدم همکاری دستگاه های ذیربط اجرای آنها امکانپذیر نشده است.

بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه از این سوختهای زیستی استفاده کرده و آلودگی های شهرها

را کاهش داده اند؛ اما در سازمانهای مرتبط تمایلی برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد. اتانـول و بوتانـول، ویژگیهـای مناسـبی به عنوان سوخت زیستی دارند و همین موضوع موجب شده طبق استانداردسوختهای تجدیدپذیر آمریکا به عنوان سوختهای با شرایط مناسـب در نظر گرفته شوند.

می توان ادعا کرد یکی از بهترین و موثرترین راهکارهای کاهش آلودگی هوای کشور به ویژه تهران، استفاده از سوخت های زیستی است.

رییس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیسـت سـتاد توسـعه زیسـت‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZKjg