نیاز صنایع غذایی و کشاوزی را غلتک‌های آسیاب نیشکر ایران‌ساخت تامین کرد

یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با تولید نمونه ایران‌ساخت غلتک‌های آسیاب نیشکر، واردات این محصول راهبردی را به پایین‌ترین حد ممکن رسانده‌ است.

غلامرضا مایلی مدیرعامل شرکت طراح صنایع خوزستان با اشاره به تولید نمونه ایران‌ساخت غلتک‌های آسیاب نیشکر گفت: این محصول ایران‌ساخت، در چند نوع و با کاربردهای متفاوت و البته مکمل به بازار عرضه می‌شود.

هنگامی‌که نیشکر از مزرعه برای استحصال شکر به کارخانه حمل می شود، ابتدا در قسمت آسیاب از بین غلتک‌هایی که در ۵ سری ۳ عددی و اندازه ای حدود ۸ متر و وزن حدود ۲۰ تن هستند عبور می‌کند.  شیر نیشکر که اصطلاحا به آن شربت می‌گویند از بافت الیافی نیشکر جدا می‌شود تا ورود به قسمت‌های دیگر کارخانه برای تبدیل شدن به شکر وارد شود. این محصول در صنایع نیشکر که مرتبط با حوزه صنعت، غذایی و کشاورزی است کاربردی گسترده دارد.

 

بی نیازی صنابع نیشکر به واردات تجهیزات آن

از نخستین بار که صنعت نیشکر در ایران راه‌اندازی شد تا پیش از تولیدات این شرکت دانش‌بنیان، تمام قطعات آسیاب نیشکر برای تمام شرکت‌های نیشکری از خارج از کشور وارد می‌شد، اما تولید قطعات و تجهیزات صنعت نیشکر توسط فعالان فناور این شرکت،  نیاز کشور را نسبت به واردات این محصول با اهمیت و راهبردی در صنایع نیشکری برطرف کرد. خوشبختانه این شرکت تقریبا واردات این محصول را به صفر رسانده است.

 

میزان نیاز به این محصول

در این شرکت به طور مستقیم حدود ۵۰ نفر و غیر مستقیم حدود ۳۰ نفر مشغول به کار هستند. می‌توان گفت تمامی شرکت‌های نیشکری به این محصول نیاز دارند و اگر این محصول تولید نشود کارخانه‌های نیشکری هیچ تولیدی نمی‌توانند داشته باشند.

 

حمایت دولت از تولیدات شرکت‌ها

این فعال فناور با اشاره به این‌که باید برای صادرات محصولات ایران‌ساخت به ویژه در صنعت کشاورزی، زمینه‌های لازم فراهم شود، ادامه داد:حمایت از تولیدات، لازمه رونق تولید و صادرات است اما این شرکت و شرکت‌های مشابه با حمایت‌های حدأقلی به کار خود ادامه می‌دهند که می‌باید با اجرای حمایت‌های ذیل قانون، زمینه رشد و رونق این کسب‌وکارها فراهم شود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zwgt