محافظت از سویا در برابر سوختگی ویرانگر برگ

بیماری سوختگی برگ (CLB) که در سه کشور عمده تولیدکننده سویا در آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل و پاراگوئه) گزارش شده است، یک تهدید جهانی برای سویا است.

بیماری سوختگی برگ (CLB) که در سه کشور عمده تولیدکننده سویا در آمریکای جنوبی (آرژانتین، برزیل و پاراگوئه) گزارش شده است، یک تهدید جهانی برای سویا است. CLB باعث ایجاد ضایعات بنفش تیره روی برگها و حذف زودرس برگها می شود که می تواند تولید سویا را کاهش دهد. در حال حاضر ارقام سویا مقاوم به CLB وجود ندارد، در حالیکه، برای مبارزه با این بیماری ویرانگر، پرورش سویای مقاوم ضروری است و با افزایش مقاومت CLB، مصرف قارچ کش ها کاهش می یابد.
با همکاری بین دانشمندان مرکز تحقیقات بین المللی ژاپن برای علوم کشاورزی در ژاپن و دانشگاه ملی شمال غربی بوئنوس آیرس و موسسه ملی فناوری کشاورزی در برزیل، یک روش تلقیح جدید ایجاد شد که می تواند مقاومت در برابر یکی از پاتوژن های CLB را ایجاد کند. 
تاکشی کاشیوا توضیح داد: "توسعه تلقیح برای این بیماری دشوار بود، اما ما در نهایت نمونه اولیه این روش را توسعه دادیم." روش آنها فقط از برگه ها برای تلقیح استفاده می کند، که مزیت بزرگی برای غربالگری مواد ژنتیکی سویا از طریق طراحی تجربی کوچک می دهد. همچنین "این روش می تواند به پرورش دهندگان کمک کند تا کاندیدهایی را برای مواد ژنتیکی در برابر این بیماری انتخاب کنند."
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZhYs