طرح سند ملی توسعه زیست‌فناوری ایران ارائه می‌شود

ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از ارائه طرح سند ملی توسعه زیست فناوری ایران خبر داد.

 ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از ارائه طرح سند ملی توسعه زیست فناوری ایران خبر داد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در یکصد و یکمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی، عنوان شد که تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری پیش از این در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و لازم است سندی فرابخشی و فرادولتی در مصوبات این شورا برای توسعه این حوزه وجود داشته باشد.

در این گزارش آمده است؛ بعد از جلسات متعدد کارشناسی و مشورتی امروز این سند در ۱۲ ماده، ۶ راهبرد و ۴۲ اقدام ملی به اعضای شورا ارائه شد. بعد از ارائه سند، محورهایی درباره کلیات سند ارائه شد، سند ارائه شده از نظر اهداف کمی مقداری بلندپروازانه بررسی و تاکید شد مقداری واقع بینانه تر باشد؛ زیرا تا افق ۱۴۰۴ و اجرایی شدن کامل این سند زمان زیادی نیست.

محور دیگری که در این سند تاکید شد، کسب بازار جهانی سه درصد در این حوزه بود که تحقق آن مستلزم حرکت قوی و الزامات زیادی است و قرار شد در این سند اصلاح از جهات مذکور صورت گیرد.
محصولات تراریخته موضوع دیگری بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، این موضوع بخش مهمی از جلسه را به خود اختصاص داده است، زیرا اختلاف نظرهای زیادی در این مورد در کشور وجود دارد. همچنین در بخش واردات محصولات تراریخته با توجه به واردات زیاد، ملاحظاتی مطرح است که سند ملی توسعه زیست فناوری باید به آن بپردازد.

در این جلسه مقرر شد برای ذخایر ژنتیکی سند مصوب دیگری باشد تا بعد ذخایر ژنتیکی در این سند هم تقویت شود.

همچنین در این جلسه تاکید شد که محورهای آفندی و پدافندی در این حوزه باید خوب تجهیز شود زیرا ژنوم کشور و مردم سرمایه ضروری است که باید محافظت شود. براساس سند توسعه ملی زیست فناوری باید در این حوزه تقسیم کار ملی در بعد تحقیقات، در بعد تولید و در بعد پدافندی انجام شود.

 

در یکصد و یکمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی همچنین آمده است؛ با توجه به اهمیت بحث اخلاق زیستی در این سند و با توجه به نگرانی هایی که در این حوزه وجود دارد باید بر اهمیت اخلاق زیستی تاکید شود.کلیات سند با تمام ملاحظات و اصلاحات بیان شده در پیش نویس جمع بندی می شود و قرار شد بعد از اعمال این ملاحظات و اصلاحات در جلسه بعد مطالب سند بند به بند مطرح و نهایی شود.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZdVf