شناسایی نشانگر‌هایRNA ریتم‌های غیر طبیعی قلب

محققان چهار مولکول microRNA در جریان خون آشکار کردند که می‌توانند شروع فیبریلاسیون دهلیزی را پیش‌بینی نماید.

 محققان  چهار مولکول microRNA  در جریان خون آشکار کردند که می‌توانند شروع فیبریلاسیون دهلیزی را پیش‌بینی نماید.

فیبریلاسیون دهلیزی که از آن به اختصار AF نام برده می‌شود حالت قلبی است که منجر به ضربان قلب نامنظم و اغلب سریع می‌شود. در این حالت خطر بروز سکته‌های مغزی، نارسایی قلبی و حتی زوال عقل افزایش می‌یابد. اگرچه AF  در ارتباط با سن، فشار خون بالا، دیابت، مشکلات دریچه‌ای قلب و است،بااین حال در حدود ۳۰ درصد این بیماران تا زمانی که دچار سکته مغزی شوند هیچ علائمی مشاهده نمی‌شود . بنابراین، ابزار‌ها و روش‌های شناسایییا پیش‌بینی فیبریلاسیون دهلیزی با هدف شروع درمان و اتخاذ رویکرد پیشگیرانه بسیار مطلوب است.

عواملمتعددی در زمینه حفظ پیشرفت AF نقش دارند که از آن جمله می‌توان به التهاب، اختلالات الکتریکی، تغییرات ساختاری در حفرات بالایی قلب (دهلیزها) اشاره نمود. به علاوه، چندین توالی کوتاه متفاوت RNA که microRNA نامیده می‌شوند به بیماری‌شناسی (پاتولوژی) AF مرتبط شده است. microRNAها بیان ژن‌ها را پس از مرحله رونویسی کنترل می‌کنند، و از این رو به دلیل پایداری در جریان خون به عنوان مارکرهای محتمل در برخی بیماری‌های قلبی-عروقی پیشنهاد می‌شوند.

دراین راستا، گروهی از محققان از طریق مقایسه بیان microRNA ها در بیماران AF و کنترل‌های سالم، و موش‌های کنترل و موش‌های دارای ریتم قلبی غیر طبیعی مشابه با AF به این موضوع پرداخته‌اند. آن‌ها نشان دادند که چهار miRNA ای که در گذشته تصور می‌شد که با AF در ارتباط نیستند، به طور قابل توجهی در سرم بیماران AFو موش‌های بیمار فراتنظیم شده است، که این موضوع مبین کاربرد بالقوه آن‌ها به عنوان بیومارکرهای  این بیماری است. در ابتدا، سرم انسان و بافت دهلیز موش به ترتیب برای ۷۳۳  و ۶۷۲ miRNA غربالگری شد، که در نهایت با حذف برخی miRNA های غیر قابل تشخیص و غیر اختصاصی این تعداد به چهار کاهش یافته و تمرکز تنها بر روی اندازه‌گیری بیان این چهار مورد صورت گرفت .

بررسی‌های آماری نشان داد کهmi-214-3P ،که درالتهاب دخالت دارد، و mi-342-5P بالاترین دقت را به عنوان بیومارکر‌های جداگانه در پیش‌بینیAF دارد، با این حال آنالیز‌های ترکیبی برای تمامی چهار miRNA اندکی این دقت را بهبود داد. افزایش بیان دو miRNAیکسان در زیر مجموعه‌ای از بیمارانAF قطع شونده-متناوب و زیر مجموعه دیگری با AF مزمن مشاهده شد. افزایش هر دو موارد در مقایسه با گروه‌های کنترل سالم با سن یکسان و کنترل‌های سالم جوان، پیشنهاد دهنده این موضوع است که احتمالاً اینmiRNA ها این بیماری را صرف نظر از سن افراد پیش‌بینی می‌کنند. با این حال محققان مطالعات تکمیلی و بیشتری در جهت تعیین نقش کاربردیmiRNA های شناخته شده با توجه به بیماریAF پیشنهاد می‌کنند.این خبر در تاریخ 15 مارس 2018 در وبسایتEurekAlert  منتشر شده است.

منبع: مجله الکترونیکی زیست فن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZPjg