سیب‌زمینی عاری از ویروس تولید شد تا حجم تولید این محصول افزایش یابد

یکی از روش‌های مدرن برای تولید بهینه سیب‌زمینی، استفاده از روش مینی‌تیوبر است. مدلی که توسط یک شرکت دانش‌بنیان توسعه یافته است.

شرکت انبوه کشت اصفهان از جمله مجموعه‌های فناوری است که به حوزه تولید سیب‌زمینی به روش نوین مینی‌تیوبر ورود کرده است و حاصل این تلاش فناورانه کاهش معنا دار واردات بذر سیب‌زمینی به کشور بود. این شرکت توانست با استفاده از کشت بافت گیاهی، سیب‌زمینی عاری از ویروس تولید و روانه بازار کند. سیب‌زمینی در ایران ازنظر اهمیت غذایی سومین محصول پس از گندم و برنج به شمار می‌رود. در بسیاری از محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب‌زمینی، بیماری‌های ویروسی سهم بالایی در کاهش عملکرد و کیفیت محصول دارند، ازاین‌رو اهمیت ایجاد گیاهچه‌های سالم و ریزغده‌ها یا اصطلاحا مینی‌تیوبرهای عاری از ویروس و ازدیاد و تکثیر سریع آن‌ها در سطح وسیع کاملا روشن است.

شرکت انبوه کشت اصفهان با هدف معرفی و ارائه محصولاتی که تولید آنها به فناوری و علمی فراتر نیاز داشت، پا به عرصه کشاورزی ایران نهاد و کار خود را با تولید مینی‌تیوبر سیب‌زمینی آغاز کرد. تلاش مداوم، همکاری با شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی و بهره‌گیری از علم و فناوری روز دنیا به رشد این شرکت منجر شد. در این فرآیند ابتدا گیاهانی که مشخصه اصلی رقم مورد نظر را دارند، انتخاب و سپس وارد فرآیند ویروس‌زدایی می‌شوند. در ادامه اندام‌های هوایی دارای بیشترین رشد گیاه جداسازی و بر روی محیط‌های مناسب، به مرحله کشت می‌رسند. گیاهچه‌های حاصل پس از تکثیر مقدماتی توسط آزمایشگاه‌های مستقل مورد آزمون عاری از ویروس بودن قرار می‌گیرند. با کشت گیاهچه‌های تکثیر شده پس از این آزمایش در گلخانه‌های استاندارد، ریزغده یا مینی تیوبر تولید می‌شود.

به گفته محمد بهبهانی مدیرعامل این دانش‌بنیان، با گذشت14 سال این شرکت، توانسته با افزایش ظرفیت تولید خود، به بزرگترین تولیدکننده مینی‌تیوبر سیب‌زمینی کشور تبدیل شود و با گسترش سبد محصولاتش به گیاهان زینتی از جمله پایه رز عاری از ویروس، محصولات خود را به مشتریانش در سراسر ایران برساند. وی ادامه داد: تحقیق، توسعه و نوآوری همواره یکی از مهترین اهداف ما است. بر همین اساس، شرکت انبوه کشت با تحقیقات چند ساله خود، موفق به تولید چندین گونه دارویی خاص که تکثیر آنها در کشور با روش‌های معمول بسیار سخت و یا امکان پذیر نبود، شد و هم اکنون آنها را در محصولات خود جای داده است.

این شرکت دانش‌بنیان توانسته با تلاش خود ایران را از واردات بذر سیب‌زمینی مورد نیاز کشور بی‌نیار کند. بهبهانی همچنین بیان کرد: سالانه بیش از دو میلیون دلار ارز برای واردات بذر سیب زمینی از کشور خارج می‌شود. در حال حاضر نه تنها نیاز به واردات نداریم بلکه با اختصاص منابع آب و خاک ارزش کشور می‌توانیم به جای تولید سیب زمینی خوراکی با ارزش هر کیلو 20 هزار ریال نسبت به تولید بذر سیب سیب‌زمینی که ارزشی بالاتر و در کلاس های مختلف از کیلویی 70 هزار ریال تا 700 هزار ریال دارد اقدام و نسبت به صادرات آن و ارزآوری اقدام کرد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZFWq