با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری؛

سمینار ترویجی زیست فناوری دانش آموزی استان فارس برگزار شد.

سمینار ترویجی زیست فناوری استان فارس پیرامون ترویج زیست فناوری دانش آموزی در روز پنجشنبهم ورخ19/11/96 در پژوهش سرای جابربن حیان ناحیه 1 برگزارگردید.

 

سمینار ترویجی زیست فناوری استان فارس پیرامون ترویج زیست فناوری دانش آموزی در روز پنجشنبهم ورخ19/11/96 در پژوهش سرای جابربن حیان ناحیه 1 برگزارگردید. در این سمینار دکتر اسماعیلی، معاون آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان فارس، دکتر بهزادی دبیر دبیرخانه راهبری زیست شناسی کشور، دکتر مظلومی معاون پژوهشی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی فارس، مديران و تعداد كثيري از اساتيدو معلمان اداره كل آموزش و پرورش استان فارس حضور داشتند.

 

 

   در ابتدای برنامه جناب آقای دکتر اسماعیلیمعاون آموزشی سازمان آموزش و پرورش استان فارس ضمن خوش آمد گویی به مدعوین،درباره اهمیت شناخت این فناوری در مدارس جهت انتخاب رشته مناسب در دانشگاه صحبت کردند و بیوتکنولوژی را علم بین رشته ای معرفی نمودند.دکتر اسماعیلی بر نگاه علمی به علوم مختلف تاکید کردند و به ورود ایران به باشگاه های نوین علمی نظیر نانو و بیوتکنولوژی اشاره کردند و حیات و آینده یک کشور را وابسته به زیست فناوری توصیف کردند. دکتر بهزادی، دبیر دبیرخانه راهبری زیست شناسی کشور ضمن اشاره به جایگاه زیست فناوری در قرن بیست و یکم، بیان داشتند "صحیح نیست تا دانشجویان ما، الفبای زیست فناوری را در دانشگاه ها یاد بگیرند. کشورهای پیشرفته از این علم استفاده های فراوانی می کنند و حتی برای عقب نگه داشتن سایر کشورها، از زیست فناوری بهره می گیرند. بنابرین منطقی است تا دانش اموزان را به این علم مسلط کنیم."در ادامه دکتر جلیلوند نماینده ستاد توسعه زیست فناوری؛ مطالبی درباره ایجاد بستر و حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از امر پژوهش را متذکر شدند که برای این کار باید نیروهای متخصص شناسایی و تربیت شوند. دکتر جلیلوند همچنین بیان داشت که از سال 93 نگاه ویژه‌ای به زیست فناوری در میان دانش آموزان شده استو قرار بر این شد که در مدارس متوسطه اول در فوق برنامه، آموزش زیست‌فناوری گنجانده شود. همچنین درباره نحوه آموزش مدرسان، دانش آموزان، هزینه ها، جوایز و.... توضیحاتی از سوی دکتر جلیلوند مطرح گردید. نماینده ستاد زیست فناوری، ادامه داد تا سال گذشته استان تهران و مازندران مجری این طرح بودند و از امسال استان فارس، اصفهان، لرستان، خوزستان، یزد نیزمجری این برنامه خواهند شد.

خانم دکتر ابدالیمجری طرح مراکز پیشگام زیست فناوری دانش آموزی در 7 استان کشور در ادامه بیان کردند کهقرن 21 قرن زیست فناوری است هرچند پیشینه این علم در زمان های گذشته از تخمیر نانیا کشف الکل توسط زکریای رازی  و ... بوده است و در حال حاضر مواردی چون شیمی درمانی ، اندام زایی ، ژن درمانی و مهندسی بافت از دستاوردهای این فناوری است. دکتر ابدالی درباره حوزه های مختلف زیست فناوری توضیحاتیارائه کرده و مراحل آموزش، اجرا و ارزیابی این طرح را در مدارس منتخب تشریح نمودند.

سخنرانی تخصصی زیست فناوری (با تاکید بر تغذیه و بهداشت و ایمنی غذایی) از محورهای تخصصی این سمینار بود که توسط دکتر مظلومی، معاون پژوهشی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی فارس، به خوبی تشریح گردید. دکترمظلومی در خصوص زیست فناوری غذایی صحبت کردند و در خصوص همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با معلمان استان در ارتباط با زیست فناوری غذایی اعلام امادگی نمودند.

در پایان به سوالات علاقمندان به حضور در مراکز پیشگام زیست فناوری دانش آموزی پاسخ داده شد و توضیحات تکمیلی در این خصوص ارائه گردید.

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zg8f