ستاد توسعه زیست فناوری در سالی که گذشت

رفع معضل ریزگردها اولویت اصلی ستاد توسعه زیست‌فناوری در سال 96

ستاد توسعه زیست فناوری یکی از ستادهای 14 گانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که اهداف مختلفی را برای احصاء و توسعه علم استراتژیک و حیاتی زیست فناوری در کشور دنبال می کند و سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي ملي، هماهنگي و هم‌افزايي منابع و امكانات كشور و نظارت بر پيشرفت زيست‌فناوري در كشور را در اولویت قرار داده است.

بر همین اساس و طبق اهدافی که در ستاد تعریف شده است، در سال 96 اقدامات مختلفی برای ترویج زیست فناوری صورت گرفته است که در این میان می توان به امضای قرارداد با مرکز شورورزی یزد و سازمان تحقیقات، آ موزش و ترویج کشاورزی با موضوع انتقال و پایش فناوری شورورزی با استفاده از زه آب

کشاورزی از طریق کشت میگو، آرتیمیا، گیاهان علوفه ای و چوبی با قابلیت درآمدزایی و اقتصادی بودن و با هدف تثبیت کانون های بحرانی تولید گرد و غبار اشاره کرد.

همچنین طرح پایلوت تثبیت کانون های گرد و غبار از طریق شورورزی، انجام عملیات عمرانی طرح شورورزی با استفاده ار زه آبهای کشاورزی در استان خوزستان در اراضی با امضای قرارداد با موسسه نصرگستر اراک با هدف تثبیت کانون های بحرانی تولید گرد و غبار از دیگر اقدامات موثر در این حوزه بود.

 برگزاری رویداد Tech Dealبا موضوع آب از دیگر اقدامات ستاد برای رفع چالش ها و معضلات اساسی کشور بود که این رویداد با حمیات ستاد و با هدف بررسی راهکارهای استفاده بهینه از آب و پساب های شهری و صنعتی در سال 96 برگزار شد.

ستاد توسعه زیست فناوری، طرح ترویج محصولات زیستی که شامل کودهای زیستی  و زیست مهارگرها می شود را نیز در اولویت اقدامات خود قرار داده بود که برای رسیدن به این هدف،  اجرای طرح به صورت پایلوت کشوری محصول ذرت دانه ای – علوفه ای را انتخاب کرد که در این طرح، حضور محصول 8 شرکت خصوصی تولید کننده کود های زیستی و زیست مهارگرها مسجل و در 16 استان تولید کننده ذرت و 30 سایت الگوی ی جامع تولیدی- ترویجی به مدت 6 ماه اجرا شد.

از دیگر اقدامات خوب و قابل قبول ستاد در سالی که گذشت می توان به برنامه های ستاد در بخش زیست فناوری کشاورزی اشاره کرد. اقداماتی مانند همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در تدوین برنامه عملیاتی تغذیه تلفیقی مصوبه کمیسیون علمی، تحقیقاتی و فناوری دولت، تهیه برنامه اجرای ی رتبه بندی محصولات کشاورزی سالم و شبکه محصول سالم، جرای برنامه های فرهنگ سازی در حوزه زیست فناوری کشاورزی تهیه کلیپ، انیمیشن، موشن گرافی، تدوین استاندارد محصولات زیست فناوری کشاورزی در حوزه های زیست مهارگرها و کودهای زیستی و تدوین کدهای ISIC محصولات زیست فناوری کشاورزی و ارایه به وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.

تدوین مدل توسعه بازار محصولات كشاورزي با اوقاف را نیز می توان به عنوان یکی از برنامه های خوب ستاد دانست، برنامه ای که ذیل آن، تغيير الگوي كشت طبق دستورالعمل شركت دانش بنيان اتفاق می افتد و صندوق زیست فناوری نیز متعهد بهتضمين بهره وري محصول شده است.

حوزه تولید، تجاری سازی و توسعه بازار از جمله بخش های حیاتی در ستاد توسعه زیست فناوری است که در این بخش نیز برنامه ها و اقدامات مختلفی در ستاد صورت گرفته است که از آن جمله می توان به طرح های محوری ستاد توسعه زیست فناوری و تشکیل کارگروه داروهای پیشرفته اشاره کرد.

در حوزه تولید تجاری سازی و توسعه بازار نیز توسعه تعاملات بین المللی مهم ترین اقدام ستاد بوده است که در این زمینه اقداماتی چون معرفی 4 شرکت زیست فناوری در تعامل با دبیرخانه شبکه تبادل و انتقال فناوری 8 کشور اسلامی در حال توسعه پار علم و فناوری پردیس برای حضور در چهارمین نشست شورای عالی شبکه تبادل و انتقال فناوری 8 کشور اسلامی، حمایت از حضور 2 شرکت به عنوان بازدیدکننده از نمایشگاه تجهیزات عرب لب در کشور دبی و همراهی نماینده ستاد در این نمایشگاه و حمایت از حضور 4 شرکت زیست فناوری در پاویون ایران در نمایشگاه بین المللی فارماتک روسیه. همچنین برگزاری جلسات و تعامل با شرکتهای روسی فعال در زمینه خدمات مبتنی بر NGS و pcr ( Atlas Biomed) و داروهای زیستی صورت گرفته است.

همچنین تعامل با مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارتباط با مؤسسه توسعه کره جنوبی  KDI  در برنامه تسهیم دانش کره جنوبی  KSP در موضوع مربوط به داروهای زیستی، میزبانی هیئت های خارجی و ارائه گزارشات متعدد در موضوعات مرتبط با موضوع زیست فناوری لبنان، چین، ونزوئلا، کره جنوبی، همراهی هیئت سیاسی ایران و وزیر محترم امور خارجه با حضور نمایندگانی از بخش داروی ی و کشاورزی ستاد در سفر به آفریقای جنوبی و غیره نیز برای توسعه روابط بین المللی صورت گرفته است.

 

 

تولید تجاری سازی و توسعه بازار بخش دیگری از ستاد توسعه زیست فناوری است که در این حوزه نیز بازدید از شرکتها و مراکز صورت گرفته است که تا 6 ماهه ابتدای سال 96 تعداد 377 شرکت دانش بنیان زیست فناوری در حوزه های پزشکی، غذایی، دارویی، کشاورزی، صنعتی محیطزیست، مواد و تجهیزات و زیست فناوری مولکولی موفق به اخذ صلاحیت دانش بنیانی شدند.

اقدامات ستاد در حوزه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج نیز برخی اقدامات مانند هدایت نخبگان به سمت زیست فناوری، ایجاد بانک اطلاعات فارغ التحصیلان زیست فناوری، اقدامات در حوزه دانش آموزی، برنامه تلویزیونی حسگر و حمایت از برگزاری همایشها ، جشنواره ها و نمایشگاه های زیست فناوری صورت گرفته است.

طراح ریزی و اجرای طرح مراکز پیشگام زیست فناوری با بودجه 6500 میلیون ریالی نیز مهم ترین اقدام ستاد در سالی که گذشت بود که این طرح با هدف ارتقای توانمندی های مراکز آموزش و ترویج زیست فناوری، تبلور استعدادهای دانش آموزان در حوزه زیست فناوری، هدایت تحصیلی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در رشته های مرتبط دانشگاهی و ایجاد و ارتقای کسب و کارهای نوین در حوزه آموزش و ترویج علوم و فناوری های نوین بویژه زیست فناوری اجرایی شد.

حمایت از تولید بازی های رایانه ای مرتبط با زیست فناوری با بودجه 850 میلیون ریالی نیز اقدام بعدی ستاد در سالی که گذشت بود که ماحصل این تلاش، تولید 13 بازی اندرویدی با کیفیت مطلوب در حوزه زیست فناوری بود.

 

حمایت از تدوین و چاپ 7 عنوان کتاب و محتوای آموزشی ویژه دبیران و دانش آموزان با بودجه

700 میلیون ریالی نیز از جمله اقدامات موثر در سال 96 بود که از آن جمله می توان به کتاب آشنایی با بیوانفورماتیک و کاربردهای آن ویژه دبیران، کتاب آشنایی با کاربردهای زیست فناوری، کتاب ساختار حیات و غیره اشاره کرد.

راهبری برنامه تلویزیونی حسگر با بودجه 1560 میلیون ریالی برنامه بعدی بود که در سال 96 توسط ستاد صورت گرفت این برنامه با همکاری روابط عمومی معاونت علمی و فناوری و تمام گروه ها و کارگروه های ستاد توسعه زیست فناوری و با هدایت گروه سرمایه انسانی برای شبکه یک سیما در 26 قسمت تهیه و در سال 97 به نمایش درمی آید.

همچنین حمایت از برگزاری رویدادهای زیست فناوری کشور با بودجه 4000 میلیون ریالی شامل حمایت از برنامه حمایت از کنگره ملی نوآوری و پژوهش در زیست فناوری، حمایت از سمپوزیوم پروتئوم انسانی، حمایت از برگزاری سومین کنفرانس زیست شناسی سامانه ها، حمایت از هفتمین همایش بیوانفورماتیک ایران، حمایت از همایش شورورزی، حمایت از هجدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران، حمایت از دومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی ایران و غیره می شود.

اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری در سال 1396 در بخش پژوهش و زیر ساخت شامل احصاء رتبه در زیست فناوری، تقسیم کار ملی و حمایت در حوزه پژوهش می شود.

در بخش نظارت و ارزیابی نیز ستاد اقداماتی داشته است که می توان به به روز رسانی سند زیست فناوری و تشکیل کمیسیون تلفیق ستاد توسعه زیست فناوری اشاره کرد.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z4tg