رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی:

بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی کشور برای حفاظت از این داشته‌های ارزشمند ضروری است

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی،گفت: بهره‌برداری مناسب از ذخایر ژنتیکی با هدف حفظ این ذخایر ارزشمند درکشور ضروری است.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی،گفت: بهره‌برداری مناسب از ذخایر ژنتیکی با هدف حفظ این ذخایر ارزشمند درکشور ضروری است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهزاد سرخی رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازدید از مرکز ملی ذخایرژنتیکی و زیستی ایران، گفت: بهره‌برداری تخصصی و کاربردی از ذخایر ژنتیکی کشور برای حفاظت از این ذخایر بسیار ضروری است و تعاملات ذخایر ژنتیکی نیز به نفع کشور خواهد بود.

وی افزود: حفظ ذخایر ژنتیکی کشور و در دسترس گذاشتن آنها برای انجام تحقیقات یک وظیفه ملی است که مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با وجود تمام ناملایمات و محدودیت های موجود، در پیشبرد وحفظ این نهضت بسیار خوب عمل کرده است.

به گفته سرخی، ستاد توسعه زیست فناوری تمایل زیادی به همکاری با اینگونه مراکز برای حفظ ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور دارد و قصد داریم در این زمینه ماموریتهای تخصصی به هر یک از زیست بانک های کشور بدهیم.

وی تصریح کرد: در برنامه سال جاری ستاد، زیرساخت شبکه ملی ذخایر ژنتیکی دیده شده و دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز به دلیل اهمیت بالای حفظ ذخایر ژنتیکی، بودجه خوبی برای این بخش در نظر گرفته است.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: باید فرهنگ حفظ ذخایر ژنتیکی در کشور نهادینه شده و تعامل بین دستگاه ها و سازمان های ذیربط نیز در زمینه احیا و بهره برداری از این ثروت ملی بیشتر شود، البته تعاملات ذخایرژنتیکی می تواند بین‌المللی نیز باشد.

وی با انتقاد از محدویت های مالی موجود در تحقیقات در حوزه محیط زیست گفت: محیط زیست ایران با گستردگی تنوع زیستی اش در اختیار ماست ولی متاسفانه تحقیقات در حوزه محیط زیست بسیار کم وناچیز است و ما برای حفظ تنوع توان تحقیقات متناسب با آن را انجام نداده‌ایم.

در ادامه این جلسه، ابوالحسن شاهزاده فاضلی، عضو کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و رییس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، گفت: با توجه به وجود نظرات و سلایق مختلف در حوزه حفظ ذخایر ژنتیکی در کشور، بانک های ژن با مشکلات زیادی موجه شده و به سختی توانستیم در حوزه حفظ ذخایر ژنتیکی فعالیت کنیم، البته در حال حاضر شرایط برای فعالیت مساعدتر شده است.

وی افزود: بیشترین مشکل فعلی ما در حوزه حفظ ذخایر ژنتیکی این است که همه دستگاه ها و مراکز فعال در این حوزه می خواهند مستقل کار کنند و چندان تعاملی در این حوزه با یکدیگر ندارند.

به گفته شاهزاده فاضلی، مرکز ذخایر ژنتیکی ایران با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی ذخایر ژنتیکی کشور تاسیس شد تا هم اطلاعات این بانک ها را در دسترس قرار دهد و هم نمونه های ژنتیکی گیاهی، انسانی، مولکولی و میکروارگانیسم ها را در صورت نیاز در اختیار محققان، دانشجویان و مراکز تحقیقاتی قرار دهد.

وی تصریح کرد: حفظ ذخایر ژنتیکی امنیت غذایی، سلامت، حفاظت از تنوع زیستی و پیشگیری از هدر رفت ذخایر ژنتیکی را در پی دارد و این مرکز در حوزه فعالیت خود با دیگر کشورها نیز تعاملاتی دارد و تفاهم‌نامه هایی در این زمینه منعقد شده است.

عضو کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی افزود: تامین رده‌های سلولی برای محققین و دانشجویان 10 میلیون تومان هزینه دارد و 6 ماه طول می‌کشد؛ در حالیکه تامین آن در ایران 300 تا 350 هزار تومان هزینه داشته و در نهایت پس از دو هفته به دست آنها خواهد رسید.

گفتنی است پس از این نشست، رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از بانک انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بازدید کرد.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZdMb