برگزاری کارگاه آموزشی فرآوری و عمل آوری ماهیان با عنوان Everything is good in fish

کارگاه آموزشی فرآوری و عمل آوری ماهیان با عنوان Everything is good in fish با حضور آقای دکتر Berge Jean Pascal از کشور فرانسه برگزار شد

 

 

 

 

 

آموزش فرآوری و عمل آوری ماهیان با حضور آقای دکتر Berge Jean Pascal از کشور فرانسه روز سه شنبه مورخ ۲۷ آذرماه در سالن جلسات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار گردید. آقای دکتر Berge فارغ التحصیل رشته بیوشیمی دریایی از دانشگاه Nantes بوده و تا سال ۲۰۱۷ در این دانشگاه بعنوان محقق و عضو هیات علمی فعالیت نمودند و در حال حاضر بعنوان مدیر عامل شرکت BioThot مشغول فعالیت هستند. این نشست جهت معرفی و ترویج استفاده از ضایعات ماهی در کشور، بین متخصصین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و پتانسیل های ستاد توسعه زیست فناوری جهت حمایت از طرح های تولیدی برگزار شد.

 

در این کارگاه دکتر پورکاظمی به نقش پررنگ زیست فناوری در ارئه تولید و خدمات برای حذف آلودگی های زیست محیطی و ارائه محصولات با ارزش افزوده در روند تولید فرآوری محصولات جانبی از ضایعات کارخانجات فرآوری محصولات دریایی اشاره داشتند و خاطر نشان کردند: زیست فناوری ابزاری نوین برای حل مشکلات پیش رو در جامعه رو به رشد ایران می باشد که به حل بسیاری از معضلات آتی مانند دفع پسماند و تامین امنیت غذایی جامعه کمک خواهد کرد.

مدیر کارگروه زیست فناوری دریا در ستاد توسعه زیست فناوری هم چنین بیان کرد: رویکرد ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری، توسعه فناوری و حمایت از شرکت های نوپا در حوزه زیست فناوری است. شرکت های حوزه دریا باید به سمت تولید با کیفیت تر و ارزش افزوده بالاتر حرکت کنند.

 

در ادامه دکتر Berge Jean Pascal به موضوعاتی از قبیل فرآوری و عمل آوری ماهیان ریز و درشت پرداختند و آمار وضعیت دور ریز ماهیان در فعالیت های صید و صیادی را حدود 3/7 میلیون تن در جهان اعلام نمودند که می توان با استفاده از ابزار های نوین مانند زیست فناوری از این پتانسیل جهت تولید ثروت استفاده نمود. ایشان به معرفی بیش از 10 محصول تولید شده از ضایعات ماهی با ارزش افزده بالا مانند روغن ماهی، ارد ماهی، پروتئین هیدرولیز شده، ژلاتین، امگا 3 و انواع پپتید های و زیست فعال های مورد استفاده در صنعت دارو سازی پرداختند. در پایان دکتر Berge با مقایسه وضعیت صنعت فرآوری آبزیان در کشور فرانسه و ایران اظهار داشتند: بنظر می رسد از بعد علمی و مواد خام اختلاف قابل توجهی بین دو کشور دیده نمی شود و با تغییر روش مدیریت تولید محصولات با ارزش افزوده می توان به نحو شایسته تری از آبزیان استفاده نمود.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z3Ji