ایجاد زبان مشترک بین متخصصان حوزه واکسن و حامیان اقتصادی

نشست هم اندیشی کارگروه واکسن با شرکتهای واکسن ساز فعال و همچنین مسئولین مرتبط با تولید واکسن های انسانی و دامپزشکی در30 آبان ماه در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

 

 

 

 

 

نشست  هم اندیشی کارگروه واکسن با شرکتهای واکسن ساز فعال و همچنین مسئولین مرتبط با تولید واکسن های انسانی و دامپزشکی در30 آبان ماه 1397 و در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در این نشست، نخست دکتر کاغذیان (رئیس کارگروه واکسن) به بیان اهداف و عملکرد این کارگروه از آغاز فعالیت تاکنون پرداختند و افزودند که طی چهار سال گذشته تمرکز این کارگروه بر روی واکسن های انسانی بوده و هم اکنون بحمدالله در زمینه واکسنهای انسانی کار ستاد رو به اتمام است،  چرا که متولیان تولید واکسن های ضروری مشخص شده و مشغول به کار هستند.  ایشان اولویت های واکسن کشور در حوزه واکسن های انسانی و دام، طیور و آبزیان را برشمردند و از انتشار سند حمایت طلبی واکسن و با همکاری انستیتو پاستور، معاونت بهداشت، موسسه واکسن و سرم سازی رازی و سازمان غذا و دارو توسط فرهنگستان علوم پزشکی خبر دادند.

در ادامه ایشان ضمن تاکید بر ضرورت پیگیری واکسنهای دامپزشکی در حال حاضر توسط کارگروه،  به بررسی اجمالی مدل حمایتی ستاد توسعه زیست فناوری از شرکتها اشاره نمودند و گفتند ستاد رویداد های حمایتی را درکشور رصد نموده و دنبال می کند تا از آن طریق و با نقش تسهیل گری خود مشکل صنعت واکسن را مطرح نماید و برای آن راه حل هایی در نظر گرفته شود، یکی از مدلهای حمایتی جاری در ستاد به شرکتهای نوپا، مدل سرمایه گذاری جسورانه است،  این شرکت‌ها در مراحل ابتدایی رشد و تکامل اقتصادی خود، مورد توجه سرمایه‌گذارانی هستند که با ارزیابی موشکافانه خود، شکاف سرمایه و کمبود نقدینگی شرکت‌های کارآفرین را جبران می‌کنند و در گروه سهام‌داران آن‌ها قرار می‌گیرند. ستاد به عنوان سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر با مدیریت فعالانه و برنامه‌ریزی در توسعه مدل‌های راهبردی، در کسب‌وکار هدف و ارزش افزوده این شرکت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

دکترکاغذیان ایجاد یک تشکل صنفی برای واکسن با همکاری شرکتهای تولید کننده واکسن را عاملی در جهت همگرایی و پیگیری سریع تر مشکلات اقتصادی شرکتهای واکسن برشمردند. در این نشست بخش خصوصی از ایجاد تشکل صنفی استقبال نموده و خواستار تلاش جهت ایجاد زبان مشترک بین محققان و تولیدکنندگان حوزه واکسن با بخشهای اقتصادی مرتبط گردیدند. از سوی دیگر پیشنهاداتی نیز جهت ترویج  فرهنگ واکسیناسیون و ارتقاء دانش افزایی واکسن در سطح جامعه و با زبان عامه مردم مطرح گردید.

در ادامه نمایندگان شرکتهای حاضر به بیان دغدغه های خود پرداخته و هر یک با معرفی محصولات شرکت خود مواردی را مطرح نمودند. رئوس مطالب مطرح شده در این نشست از جانب فعالان بخش خصوصی عبارت بودند از: معرفی فرصتهای سرمایه گذاری مشارکتی درمورد واکسن های زود بازده و پر مصرف کشور، افزودن واکسنهایی به لیست اولویتهای واکسن ستاد با توجه به بومی بودن برخی بیماریهادر ایران و سعی در رفع موانع قانونی و مجوزهای واکسن با نقش تسهیل گری ستاد توسعه زیست فناوری.

در سخنان پایانی این نشست، شرکتهای خصوصی حاضر عدم وجود تضمین خرید را زنگ خطری برای تولید داخلی واکسن برشمردند و خواستار تعاملاتی از طریق ستاد با سازمانهای ذیربط در این خصوص گردیدند.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZB2i