یادداشت محمد مهدی مقدسیان

اقتصاد زیستی راه نجات از اقتصاد نفتی

پرچم دار این روزها و سال های پیش روی اقتصاد غیرنفتی و مولد در ایران بدون شک فناوری زیستی است. در سال 1404 بازار جهانی زیست فناوری عددی معادل 770 میلیارد دلار خواهد بود

 

یادداشت محمد مهدی مقدسیان

دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت تکنولوژی

سال 1332 که کودتای امریکایی ها در ایران با موفقیت انجام شد تجربه تلخ اما ماندگاری را به ما هدیه داد.  نفت همان چیزی است که می تواند دست و پای ما را بندد و باعث شود تا لایه های وابستگی ما بیشتر از همیشه شود. البته که می بندد اگر دانش چگونه استفاده کردن  از این موهبت بزرگ را نداشته باشیم. هرچند کسی مخالف فروش نفت نیست اما وابستگی به این طلای سیاه می تواند حکم مرگ ما را امضا کند.

در سالی که سپری می کنیم و آرام آرام وارد زمستانش می شویم آمار فروش نفت مان به خاطر تحریم های ظالمانه ای که شدیم جالب نیست. تحریم نفتی دقیقا اتفاقی مشابه همان کودتای 28 مرداد است اما با سناریویی متفاوت.

سوال خیلی مهم این است که اگر یک روز نفت نباشد چه باید کرد؟ نقشه چیست و سرنوشت اقتصادی ما چه خواهد شد؟

در طی این سال ها نخبگان زیست فناوری کشور با تولید محصولات زیست فناوری توانستند پول های زیادی را در این کشور نگه دارند و اجازه ندهند به همین راحتی ارز از کشور خارج شود.

مسئولان کشور و تصمیم گیران باید بدانند که ما باید به سمت اقتصاد بدون نفت گام برداریم. بهترین و اقتصادی ترین تکنولوژی زیست فناوری است که می تواند اقتصاد ما را نجات دهد. دانشگاه ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی ما اکنون توانسته اند با سرمایه هایی اندک ثروت هایی بزرگ برای کشور به دست بیاورند.

البته نفت هم باید به فروش برسد اما پول آن باید صرف سرمایه گذاری های مولد شود نه هزینه های جاری کشور. اقتصاد مولد اقتصادی است که وابسته به فروش نفت نباشد و بتواند با صادرات محصولات دانش بنیان مسیر خود را به جلو ببرد.

پرچم دار این روزها و سال های پیش روی اقتصاد غیرنفتی و مولد در این کشور بدون شک فناوری زیستی است. در سال 1404 بازار جهانی زیست فناوری عددی معادل 770 میلیارد دلار خواهد بود و سهم ایران و شرکت های زیست فناوری ایرانی از این بازار جهانی عددی معادل 23 میلیارد دلار خواهد بود که تنه به تنه صادرات نفت می زند.

با توجه به روند رو به روشد اقتصاد زیست فناوری کشور، بدون تردید اگر سیاست گذاری ها و تصمیم های بودجه ای در کشور به سمت حمایت از این فناوری پول ساز باشد قطعا اقتصاد ایران آینده ای طلایی در پیش خواهد داشت.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZgZq