ادامه بررسی سند ملی زیست فناوری در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور

جلسه 102 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، در ادامه دستور جلسه قبل، به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر رهبر، رییس دانشگاه آزاد، دکتر قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با موضوع بررسی "سند ملی زیست فناوری" برگزار شد.

جلسه 102 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه شنبه 1396/11/24 در ادامه دستور جلسه قبل، به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر رهبر، رییس دانشگاه آزاد، دکتر قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و جمعی از اعضای شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و صاحب نظران حوزه زیست فناوری در محل دبیرخانه این شورا و با موضوع بررسی "سند ملی زیست فناوری" برگزار شد.

در این جلسه ارزش های سند، چشم انداز، اهداف کلان، اهداف و اولویت های بخشی زیست فناوری پزشکی، زیست فناوری صنعتی و زیست فناوری کشاورزی از سوی دبیر محترم ستاد مطرح شد و یک به یک مورد بحث، بررسی و تبادل نظر و در نهایت تصویب قرار گرفت.

در این میان کسب رتبه برتر در بین ده کشور جهان در حوزه زیست فناوری و کسب رتبه اول در حوزه زیست فناوری در منطقه غرب آسیا، کسب رتبه شایسته بین 5 کشور درقاره آسیا و ایجاد 50 هزار شغل مستقیم و دستیابی به 3 درصد از بازار جهانی محصولات زیست فناوری به عنوان اهداف کلان زیست فناوری کشور در افق 1404 تصویب شد.

همچنین کسب مرجعیت حقوقی و اخلاقی در حوزه زیست فناوری در جهان هم مورد تاکید قرار گرفت.
در حوزه زیست فناوری پزشکی نیز جایگزینی 90 درصد اقلام دارویی با منشا زیستی که وارداتی هستند، با تولیدات داخلی به تصویب رسید. همچنین تولید واکسن‌های مورد نیاز در حوزه بهداشت و سلامت در قالب نظام جامع ایمن سازی و تولید واکسن های بیماری های غیرواگیردار نیز به تصویب رسید و ارتقای روش‌های تشخیص مبتنی بر فناوری زیستی نیز به تصویب رسید.

در حوزه زیست فناوری صنعتی هم 6 محور و هدف مورد تاکید قرارگرفت که عبارت اند از: تولید فرآورده‌های زیستی اولویت دار موثر بر سلامت جامعه، توسعه تولید انرژی های نو، تولید پروتئین با روش‌های زیستی، تولید فرآورده‌های شیمیایی با روش های زیستی و توسعه فناوری و تولید پلیمرهای زیستی. در نهایت در حوزه زیست فناوری کشاورزی نیز اولویت های استفاده از زیست مهارگرها در کنترل آفات و بیماری ها، استفاده از کودهای زیستی در مدیریت تغذیه تلفیقی، به کارگیری از گیاهان کشت بافتی، بهره گیری از زیست فناوری در اصلاح نژاد و بهبود ژنتیکی دام و طیور و آبزیان و به کارگیری روش‌های مولکولی در تشخیص بیماری‌های گیاهی دام، طیور و آبزیان و استفاده از واکسن‌های نوترکیب در بیماری‌های دام، طیور و آبزیان تصویب شدند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Ze8f