آجیل می تواند رشد سلول¬های سرطانی را مهار کند

خبر خوبی از متخصصان تغذیه منتشر شده است. آخرین تحقیقات متخصصین علوم تغذیه در دانشگاه فردریک شیلر آلمان نشان می¬دهد که مصرف آجیل می¬تواند رشد سلول¬های سرطانی را مهار کند.

آجیل‌ها دسته‌ای از میوه‌جات با پوست سخت و سفت هستند که از درختان با دانه ناشکوفا و باز عمل می‌آیند. خشکبار یک منبع مهم غذایی برای حیات وحش و انسان‌ها محسوب می‌شوند. از گذشته¬ها برای ما مشخص بوده که آجیل سرشار از موادی است که برای قلب و سیستم قلبی عروقی مفید هستند. مصرف آجيل به عنوان بخشي از يك رژيم غذايي سالم و متعادل، براي حفظ سلامت قلب بسيار مفيد است. در حقيقت مصرف گردو، بادام و ساير مغزها باعث كاهش كلسترول خون مي‌شود. خشکبار حاوی ترکیباتی مانند ويتامين E، اسيدهاي چرب امگا3، فيبر و چربي غيراشباع هستند.

 تحقیقات نشان داده¬اند که آجیل اثر محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ دارد. به طوری که در میان سایر محصولات به دلیل بیان شده در ذیل دارای اثر مثبت بر سلامت است.

این محصول دارای فعالیت دفاعی علیه انواع سموم اکسیژن فعال است. این مواد سمی که توسط اشعه ماوراء بنفش، مواد شیمیایی مختلف و یا متابولیت مواد غذایی متمایز ایجاد می¬شوند، می¬توانند باعث بروز آسیب در DNA  و به دنبال آن توسعه انواع سرطان شوند. متخصصان تغذیه نشان داده¬اند که این ساز و کار با آجیل و مواد موجود در آن¬ها مختل می¬گردد. 

محققان دانشگاه فردریک شیلر اثر هضم و اثرات محصولات هضم شده پنج نوع مختلف از آجیل (ماکادمیا، فندق، گردو، بادام و پسته) را بر روی سلول¬ها بررسی کردند و نشان دادند که فعالیت آنزیم کاتالاز و سوپر اکسید دیسموتاز در سلول¬های تحت تیمار افزایش می¬یابد. علاوه بر این، اثر محصولات هضم شده در سلول¬های سرطانی تحت تیمار منجر به مرگ سلولی برنامه ریزی شده سلول گردیده و از رشد و گسترش سلول¬های سرطانی جلوگیری می¬کند.

منبع: پایگاه اینترنتی دانشگاه  Friedrich Schiller University Jena

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zr8c