بازدید رئیس گروه پژوهش، توسعه فناوری و زیرساخت ستاد توسعه زیست فناوری از دستاوردهای پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان رضوی

به گزارش روابط عمومی ستادتوسعه زیست‌فناوری، دکتر شریف مرادی از زیرساخت‌ها و دستاوردهای پژوهشی و فناورانه پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی، پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی و گروه پژوهشی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بازدید به عمل آورد. در این بازدید، آقای دکتر مرادی پژوهش‌های متنوع و هدفمند انجام‌شده در جهاددانشگاهی خراسان رضوی را تحسین کرد و بر پیشبرد هر چه بیشتر این تحقیقات ارزشمند به منظوردستیابی به محصولات و خدمات زیست‌فناورانه تاکید نمود. 
ایشان به معیارهای اصلی موردنظر ستاد توسعه زیست‌فناوری برای حمایت از طرح‌های پژوهشی فناورانه اشاره کردند و چهار معیار اصلی شامل «وجود توسعه فناوری کلیدی»، «مطلوبیت علمی و زیرساختی تیم اجراکننده طرح»، «نویدبخش بودن فناوری پیشنهادی» در مقایسه با فناوری‌های فعلی و «الزام خلق ارزش» برای طرح‌های ارسالی به واسطه بهره‌گیری از بازیگران کلیدی مرتبط را برجسته نمودند. آقای دکتر مرادی افزودند: در رابطه با معیار توسعه فناوری، الزامی به وجود نوآوری در سطح جهانی نیست بلکه همین که طرح ارسالی مستلزم  توسعه یک فناوری زیستی ارزشمند به نفع کشور باشد و نوآوری آن در سطح ملی (و نه لزوما بین‌المللی) اثبات شود، معیار «توسعه فناوری» تحقق می‌پذیرد. 
 در بازدید مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست‌فناوری از پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی، خانم دکتر مریم عامری سرپرست این پژوهشکده به معرفی حوزه‌های فعالیتی این پژوهشکده پرداختند و بر ضرورت پایش ذخایر ژنتیکی کشور، تغییر الگوهای کشت، بهره‌برداری از ضایعات کشاورزی و آب‌های نامتعارف، توسعه سیستم‌های کشت گلخانه‌ای نوین و توجه به پالایشگاه‌های زیستی تاکید کردند. خانم دکتر فرشته حسینی، رئیس پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی در این بازدید، رویکرد اصلی این پژوهشکده را ارتقای امنیت غذایی کشور دانست و با اشاره به حرکت این پژوهشکده به سمت توسعه دانش فنی‌ مواد اولیه موردنیاز صنعت غذا، به‌کارگیری تکنولوژی‌های کم‌آب‌بر و کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری را از اهداف پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی برشمرد.
 در بخش دیگر بازدید آقای دکتر مرادی از پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی، فعالیت‌های آزمایشگاه ساخت سریع تخصصی صنایع غذایی موسوم به «فب‌لب (Fab Lab)» را که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شروع به کار کرده و در سه حوزه خدمات، آموزش و ساخت نمونه‌های اولیه فعالیت می‌کند، معرفی شد. 
در پایان، آقای دکتر مرادی رییس گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست‌فناوری، در جلسه‌ای با مدیران گروه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، به تبادل نظر درخصوص ارسال و روند تصویب طرح‌ها پرداختند و به سوالات ایشان در زمینه اولویت‌های پژوهشی ستاد توسعه زیست‌فناوری و محورهای طرح تقسیم کار ملی زیست‌فناوری پاسخ دادند. 
 
 
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZqCy