پیوندها
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > گزارش ارزیابی دومین جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری ایران


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش ارزیابی دومین جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری ایران

دومين جشنواره دانش‌آموزي زيست‌فناوري ايران با يك تغيير زماني از بهمن ماه 92 به فروردين ماه 93 با حضور 300 نفر شركت‌كننده از اكثر استان‌هاي كشور طي 4 روز در يك برنامه فشرده با فعاليت‌هاي گوناگون برگزار شد. دویست نفر از دبيران برگزيده و مديران پژوهش‌سراهاي برتر که توسط وزارت آموزش و پرورش معرفي شده بودند و 100 نفر دانش‌آموز برگزيده از ميان حدود 500 اثر ارسالي به جشنواره حضور داشتند. فعاليت‌هاي گوناگون جشنواره شامل نمايشگاه، ارايه آثار علمی و هنری دانش‌آموزان (طرح، مقاله، نقاشی، کاریکاتور و فیلم) ، 5 سخنراني‌ علمي، 7 كارگاه‌هاي آموزشي، 3 نشست‌ هم اندیشی و 2 بازديد از مراكز علمي و توليدي بود. در یک گزارش ارزیابی تحليلي که توسط گروه نظارت و ارزیابی ستاد تهیه شده است، نتايج نظرسنجي از شركت‌كنندگان در بخش‌هاي گوناگون جشنواره با هدف شناخت نقاط قوت و ضعف جشنواره و بررسي نيازهاي واقعي مخاطبان براي ارتقاي وضعيت برگزاري جشنواره‌هاي بعدي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. این گزارش ضمن ارایه داد‌ه‌ها و نتایج نظرسنجی‌ از بخش‌های مختلف جشنواره، به جمع‌بندي و ارايه پيشنهادات و راهكارهاي بهبود و ارتقاي جشنواره‌هاي بعدي مي‌پردازد. در ارزيابي كلي مي‌توان گفت كه جشنواره با موفقيت نسبي برگزار شد و بايستي از همه دست‌اندركاران، به ويژه گروه اجرايي جشنواره، قدرداني و سپاسگزاري نمود. بخش رفاهي و نظم برنامه‌ها نسبت به ساير بخش‌ها داراي وضعيت مناسب‌تري ارزیابی شد. البته جشنواره داراي كاستي‌ها و برخي ناهماهنگي‌هاي علمي و اجرايي بود كه با توجه به جايگاه ملي ستاد در مجموعه بالاترين نهاد اجرايي كشور (رياست جمهوري) انتظار مي‌رود در جشنواره‌هاي آتي برطرف شود. نوآوري، غناي علمي-اجرايي، تدوين برنامه زماني مناسب (توزيع مناسب فعاليت‌ها)، تنوع‌بخشي به فعاليت‌ها و دادن امكان انتخاب به شركت‌كنندگان و مخاطبان جشنواره متناسب با نياز آن‌ها و تقويت تيم علمي جشنواره از جمله موضوعاتي است كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد. از طرفي، پيگيري و تداوم فعاليت‌هاي مورد درخواست شركت‌كنندگان (دانش‌آموزان، دبيران و مديران پژوهش‌سراها) از جمله بازنگري محتواي كتب درسي و اضافه نمودن نمونه‌هاي كاربردي زيست‌فناوري، بازگرداندن ساعات آزمايشگاه زيست‌شناسي و ایجاد تعادل بین ساعات درسی نظری و عملی، تجهيز و توسعه آزمايشگاه‌ها در پژوهش‌سراها و مدارس منتخب، جذب مربيان فعال در پژوهش‌سراها، فعال‌شدن اساسي باشگاه دانش‌آموزي زيست‌فناوري، حمايت و هدايت مطلوب طرح‌ها و ايده‌هاي برتر دانش‌آموزان و دبيران توسط وزارت آموزش و پرورش و باشگاه دانش‌آموزي زيست‌فناوري ايران از اهميت ويژه‌اي براي توسعه و پيشرفت فعاليت‌هاي زيست‌فناوري در كشور و همچنين بهبود و ارتقاي جشنواره بعدي برخوردار است. گزارش کامل ارزیابی جشنواره بزودی در وب‌گاه‌ باشگاه دانش‌آموزی و جشنواره در دسترس قرار خواهد گرفت. خاطر نشان می‌نماید جشنواره دانش‌آموزي زيست‌فناوري ايران با هدف ترویج و گسترش دانش زيست‌فناوري و ایجاد فضای رقابت سالم و انگیزه در دانش‌آموزان براي فعالیت هوشمندانه در حوزه زيست‌فناوري و كمك به شكوفايي استعدادهای نسل جوان در اين حوزه به صورت دو سالانه توسط ستاد توسعه زيست‌فناوري برگزار مي‌شود. نخستين جشنواره در بهمن ماه سال 1390 در محل اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شده بود.


١٢:٢٨ - 1393/03/10    /    شماره : ٥٧٨    /    تعداد نمایش : ٩٨٤٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




©تمامی حقوق متعلق به این سایت و برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محفوظ می باشد.www.isti.ir